Skotare

Hur skulle din drömskotare vara?

18 inlägg 7822 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur skulle din drömskotare vara?

Lantisen  
#34061 Tänk er detta. Ni har total frihet att plocka ihop en skotare àv alla olika tillverkare som NI vill ha den. Vad skulle ni plocka ihop för något?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#34082 Lokomo 933 chassi & boggi runt om, dock med 700/55-30,5 däck,Canada band både fram & bak, Rottne H20 hytt, kran som skotare: Loglift 130 med dubbelutskjut med en HSP 055 grip, Mowi A7 som skördare, TJ/JD 758/480 lr Rottne 700 aggregat.
Tigercat 1075 drivlina i övrigt.
De e nog så nära jag kan komma ang. min dröm maskin.

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34147 Elephant... 8) hehe, nej ja vet inte
Senast redigerad av PonsseBuffaloDual fre 29 aug 2008, 06:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34154 Valmet skotare med snurr hytt så man slipper vrida på nacken. Typ tex en Tj/JD 1270 hytt med vridning in under.


skördare så skulle jag villja ha en ---> 8 hjulig Rottne H20.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34155 Drömskotaren körs väl från Sbo-kontoret, blir en halv miljon billigare
då man slipper bygga någon hytt!
10 skotare kan skötas om av en man som åker runt och tankar.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34167 En skotare som svävar fram skulle jag kunna tänka mig som optimal! :D

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34175 Får mig att tänka på Mats Hagners (han med Naturkultur) idé att hämta stockar med luftskepp.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34637 Jag skulle vilja ha en skotare som man kunnde ha utan att slita ihjäl sig bara för att den ska gå runt sig.. sedan vore det ju tevligt om de slutade gå sönder utan bara gick och gick

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34651 Nya 1910e med ALS skulle duga bra åt mig :D

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35283 Kanske nån tillverkare kunde anv. samma boggi+hjul som 1170-n(24"fälg) och få fram en 8-hjulig GALLRINGSskotare som skulle klara lastindex 1-1(maskinvikt=max lastvikt) i 12-tonsklassen!
Som det är nu så blir alla bara större och större,typ vad gör Valmet med 840 och 860? Båda är lika stora och lastar lika lite samma med andra tillverkare en massa modeller som väger 16 ton tom och lastar 12 ton,nä nu går nog tåget åt fel håll :x När sen Deere sätter snurrhytten på 810-an så har dom väl förstört lastindexet på den oxå 8)

Avatar Fallback
bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35423 en ny tigercat 1075b med pendohytt ock en 4 radig harv

Användarvisningsbild
Thunborg  
#35424
bracke skrev:en ny tigercat 1075b med pendohytt ock en 4 radig harv
Har du kört markberedare med pendohytt Är själv tveksam till att den kombinationen blir bra :? Vad är det för fel på tiger orginal hytt, finns ju gott om plats iallafall :wink:

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#35462 Kan också tänka mig en maskin med pendo hytt i markberedning för att få bort alla stötar/vibrationer som blir.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35466 Håller nog en hacka på att Rottnes lösning är bäst ang.vibrationsdämpning :D

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35467 Ska bli spännande å se när JD visar sin dämpning på snurrhytterna,blir nog inte så tokigt alternativ det heller. Tror de kan hålla priserna nere en del eftersom de kör med lika hytter på skördarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).