Sida 1 av 1

Tur med reservdelar Rottne Blondin.

Postat: tor 22 jun 2006, 12:44
av Krille
När det sista lasset för säsongen skullet ut trillade ena hjulet på boggin bort. Maskinen är en 750 RD -81. Visade sig att axeln på till främre hjulet hade gått av och axeln var grov. Inte mycket att välja på utan bara att lasta av och börja leta grejer. Rottne hade nya axlar för 1800+ moms, inte illa alls till en 25 år gammal maskin. Dock är axeln svetsad i boggivaggan så det skulle krävas en hel del att skära loss den gamla och rikta upp den nya, ska visst vara "skränkta" för att vara raka vid last. Genom lite kontakter från tidigare reparationer var det en som hade en hel vagga till boggin i Kalmar för 5000+moms. Verkade som ett bra alternativ då endast drivrulle, hjul och 3 st bultar behöver demonteras för att byta hela vaggan. Så det blev en tur till Kalmar, det visade sig att samtliga vaggor han hade var från skördare och avsedda för 500 breda hjul så det passade inte. Kändes ganska uppgivet att åka till rottne på vägen hem och hämta en axel men där hände det grejer. Det visade sig att rottne hade fabriksnya vaggor färdiga med lager och bussningar. Kändes som rena julafton på vägen hem så nu borde det gå att få ihop maskinen under helgen.

Postat: fre 23 jun 2006, 09:38
av Ferguson
Vad skulle rottne ha för sina fabriksnya vaggor då?
Det är bra gjort att det finns delar till så gamla maskiner men man får tänka på att Blondinen och Snoken tillsammans tillverkades i över 2000 exemplar!

Förresten vad ingår i "vaggan" är det hela arrangemanget med boggie och boggiens upphängning?

Postat: fre 23 jun 2006, 19:26
av Krille
6000 + moms blev det för en inte helt komplett vagga, det som saknades var tryckluftsbromsarna och eftersom de inte är inkopplade på någon del av vagnen och vi har grejerna på den andra vaggan så blev det den eftersom den var mer svårsåld=bättre pris.

Det som ingick var alltså en grov balk, vaggan, ett hål med bussning som ska sättas dit på axeln från vagnen, ingen drivning där utan endast bärande. Sen var det två st axeltappar som hjulen sitter på inklusive lager . Slutligen var det fäste för cylindern till drivrullen.

Det värsta av allt är allt det inte är samma saker rakt av mellan snoken och blondinen, t. ex så är det olika vaggor beroende på om det är 500 eller 600 breda hjul, de flesta skördare hade 500 hjul och det är de som är skrotade.

Bytte vagga tillsammans med pappa idag. Han hade varit där innan och pallat under och plockat bort hjulen. Drivrullen måste plockas bort vid byte men den var fastsvetsad, jobbigt trodde vi först men sen gick det ploca bort hela drivaxeln ut från klumpen som sitter längst bak på kardanden. 8 bultar och sen rakt ut genom sidan fast den var tung. Tre bultar mellan vaggan och vagnen och sen var bara att lirka ut den från axeln. Gick som smort. Bara att plocka dit grejerna en efter en igen, tog cirka 5 h idag inklusive lite mixter med att få vaggan till skogan etc. Det som ställde till mest problem var när sista hjulet skulle dit. De "nya" medföljande hjulmuttrarna hade rostat en del så att det krävdes olja och ett par muttrar tog vi de gamla. inte så kul om det skulle skära en gänga när vi nästan vara klara.

Mycket smidigt konstuerat, roligt när det är så någon gång. Inte dumt med nya lager och bussningar. Gick så lätt och fint, inte för att den gamla gick så trögt men nytt är nytt.

Postat: fre 23 jun 2006, 23:13
av Ferguson
Låter ju finemang! :D