Sida 1 av 1

Resultat Skogforsks spårdjupstest (Ontrack, 10W, Malwa)

Postat: ons 01 nov 2017, 12:58
av Fredrik Reuter
Skogforsk har nu lämnat ut data från sitt spårbildningstest som genomfördes med fyra olika skotare på en åker i Tierp hösten 2017.

1509533752_skogforsk-spardjuptest-ponsse-ontrack.jpg


I tråden OnTrack - nytt projekt med skotare på band finns mer information inför testet men kanske främst om projektet med bandställ i stål från franska Prinoth.

Skotarna som testades var:

Ponsse Buffalo 8W
Ponsse Buffalo 10W
Ponsse / OnTrack
Malwa 560F med påhängsvagn

Flera olika tester genomfördes, på rak bana, S-kurvad bana, tomkörning samt med 75% last vilket för en Ponsse Buffalo blev 11 ton virke.

Kontentan jag drar från testerna är bl a att ju längre anläggningsyta du har på hjul/boggie, desto djupare spår vid svängning. Vid rak körning utan sväng är det nästan med motsatta (ganska givet egentligen) som gäller.

Den skotare som ser ut att prestera bäst i testet är Malwa. En anledning till det bör vara korta boggies som minskar skjuvning. Nackdelen med korta boggies är högre marktryck per enhet men det har Malwa då löst med en påhängsvagn så man får ett boggiepar extra att fördela vikten på.

Eftersom Malwan inte lastar lika mycket som en Ponsse Buffalo har man kompenserat för detta genom att Malwan har fått göra fler överfarter i samma spår för att få liknande resultat.

Det som speglar körningen i skogen allra bäst är S-kurvetestet och du ser diagrammet här nedan. Y-axeln (vertikal) visar på ett genomsnittligt spårdjup i centimeter och X-axeln (horisontell) visar antal överfarter i samma spår.

1509533752_resultat-spardjupstest-skotare.jpg


Som diagrammet visar så står sig Malwa bra i detta test, även utan band. Bandskotaren OnTrack klarar också dessa tester bra, de som sticker ut är “vanliga” Ponsse Buffalo samt 10-hjuling från Ponsse.
Den 10-hjuliga skotaren hissade bakre däckparet vid sväng. OnTrack hade inte lika snäv styrvinkel som de övriga.
Enligt källor fick också testen med Buffalo 8W samt Buffalo 10W avbrytas efter fem överfarter. Detta då spåren blivit 35 cm djupa på vissa ställen i slingan och det var max vad de fick köra ner i åkern för markägaren.

Rak körning med 75% last så presterar OnTrack och Malwa bäst. Här presterar också den 10-hjuliga skotaren från Ponsse bra, se diagrammet nedan.

1509533752_rak-bana-spardjup-tierp-skotare-skogforsk.jpg


Bifogar PDF från Skogforsk i ämnet.

Vad är dina tankar om detta, diskutera gärna här i tråden!

Re: Resultat Skogforsks spårdjupstest (Ontrack, 10W, Malwa)

Postat: fre 03 nov 2017, 22:58
av kjugekarlsson
Jag är faktiskt förvånad både över att Malwa och OnTrack klarade sig då bra samt att en "vanlig" skotare inte klarade sig bättre. Väldigt intressant faktiskt.

Re: Resultat Skogforsks spårdjupstest (Ontrack, 10W, Malwa)

Postat: lör 04 nov 2017, 00:37
av Håkan A
Klart intressant försök även om det är svårt att dra långtgående slutsatser. I skogen varierar vanligen underlaget mer än på en åker, vilket gör resultaten svåra att direkt översätta till praktisk verksamhet. Samtidigt blir de enskilda resultaten jämförbara i ett försök som detta.
Det är intressant att notera Malwans spårdjup, trots fler överfarter.
Storskogsbruket argumenterar ofta för att körskador och spårdjup, totalt sett, blir mindre med större skotare och färre överfarter. Malwans resultat i detta försök indikerar att med rätt utrustning kan en mindre skotare ge mindre spårdjup och markskador, trots betydligt fler överfarter.
Det hade varit intressant att veta om det gjordes några mätningar av markkompaktering på fastställda djup under markytan för varje maskin.
I praktisk drift kommer det givetvis till en mängd andra aspekter kring val av skotarstorlek t.ex. ekonomi och ergonomi.