SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

22 inlägg 22726 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#457212 Skogsmaskinstillverkaren Gremo kommer på Elmia Wood 2017 att visa en ny, mindre gallringsskotare med namnet Gremo 750F. Skotaren som kommer visas är enligt Gremo en nedbantad 1050F med samma motor, pumpar och hytt. Dock förändrad ram och lastrede.

Med denna skotare kommer Gremo testa marknaden för mindre konventionella gallringsskotare. Det ska bli mycket spännande att följa denna maskin och utveckling.

Enligt Gremo så kommer 750F med två däckalternativ, 500 bredd alt. 600. Troligtvis för att få ner bredden så mycket som möjligt. Med 500 hjul är den 2,40 m bred, med 600 hjul 2,45 m. Men med 600 hjul så breddar man mycket inåt och det kan bli krångligt med kedjor.

Lastförmågan är 8,5 ton, lastarea 3,3 m2. Skotarens egenvikt (maskinvikt) - 10,5 ton. Kranen och kranlängd får vi kolla närmare på Elmia.

Gremo har tidigare byggt nedskalade 1050F för bl a den tyska marknaden. Nu tar man ett steg till och tar fram konceptmaskinen 750F.

En bild på skotaren finns än så länge, du ser den nedan.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Fredrik Reuter  
#457272 Rykande färskt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Blivande snickare  
#457710 Ser ut som en minimodell av de stora :)
Bra!

Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Fredrik Reuter  
#458359 En kort video från Elmia Wood och 750f.
Ursäkta att vi inte hinner göra bättre och mer innehållsrika videos, mässtider är stresstider.



Skapligt intressant modell som Gremo tagit fram. Det verkar också som att detta är en skotare byggd från grunden. Det gick att jämföra med 1050f då de fanns i samma monter och det skiljer en hel del.

Kanske 600-hjul max breddat inåt vore bättre än 500?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458364 Tyckte den såg rätt bra ut men visst måste det på 600 hjul! Känns som en mindre maskin med i mina ögon mer "proffs" känsla över än många av dem små. (Förarmiljö, kran, frigångshöjd)

Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Erre  
#458365 Prislappen?? :d

Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458368 Såg ingen men hade onekligen varit kul å höra.

Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

kjuge  
#458699 Runt två miljoner pratade säljaren om igår.

Avatar Fallback

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458702 Fick priset 1850000 för 750f.

Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

skogsjan695xl  
#458720
Fredrik Reuter skrev:Skapligt intressant modell som Gremo tagit fram. Det verkar också som att detta är en skotare byggd från grunden. Det gick att jämföra med 1050f då de fanns i samma monter och det skiljer en hel del.

Kanske 600-hjul max breddat inåt vore bättre än 500?


Är våran 1050 som står i montern [emoji4] [emoji41]

Användarvisningsbild

Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

moiam  
#458790 Pratade med en säljare och han så 1,8 milj.

Finns att få med 600 hjul breddat inåt. Dock svårt med traditionella band då.

Traktordelen innehåller samma som 1050f.

Från hytten så märker man direkt att sikten är väldigt bra. Panelerna runt om sitter under knähöjd så man har rutor långt ner. Ser alla 4 däck fram utan större sidorörelser.

Lär kunna bli en maskin som håller länge med samma prestanda som 1050:n

Vart en hel del fram och kollade på maskinen när vi var där. Verkar på säljaren som det varit rätt gött tryck runt den tidigare dagar också.

Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458822 Tror också den kan bli bra för den som söker en mindre skotare. Men med 5-600 hjul utan möjlighet till band(??) så lär den inte vara något för blötmarker.
Prestandan lär vara betydligt lägre än 1050, mindre lass och förmodar jag mindre kran?
Med tanke på att dem minskat på många komponenter hoppas jag inte det märks på hållbarheten.

Användarvisningsbild

Re: Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

Andreas99  
#458838 Den såg riktigt fin ut. Är det med tanke på Europa de vill bredda med 600 hjul inåt? Tänker att deras skördade är väl något bredare så för att följa den i gallring borde det inte spela någon roll?
Hur mycket mer än en mini brunett eller en väger den?
Ser ut som om man i skogsmaskinsbranchen använder mer och grövre järn nu än för 25år sedan. Jag håller på med byggkranar och där har utvecklingen under samma tid gått på andra hållet. Kranar med samma kapacitet är mycket lättare idag än för 25år sedan.

Användarvisningsbild

Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

moiam  
#458843
Johan_84 skrev:Tror också den kan bli bra för den som söker en mindre skotare. Men med 5-600 hjul utan möjlighet till band(??) så lär den inte vara något för blötmarker.
Prestandan lär vara betydligt lägre än 1050, mindre lass och förmodar jag mindre kran?
Med tanke på att dem minskat på många komponenter hoppas jag inte det märks på hållbarheten.


500 hjul och band funkar kanon. Det är vid 600 med breddning inåt det blir problem

Prestandan motormässigt lär vara riktigt bra eftersom det är en 1050 med mindre vagn. Kran kunde man välja annan.

Tror inte den håller sämre än en 1050. Snarare tvärtom.

Den som stod på Elmia hade Cranab FC53 kran med 6,5m räckvidd. Enkelutskjut.
Senast redigerad av moiam lör 10 jun 2017, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring

moiam  
#458845
Andreas99 skrev:Hur mycket mer än en mini brunett eller en väger den?


Gremon vägde 10,5 och lastar 8,5. En mini bruunett väger 8,5 och lastar 7,5.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).