Skotare

Frågor om skotare och kranar

5 inlägg 2861 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor om skotare och kranar

Crane42  
#451660 Hej!

Vi är ett par studenter på Luleå Tekniska Universitet och gör för tillfället en projektkurs där vi ska optimera dagens kranar och skotare. För att få så bra resultat som möjligt så skulle vi vilja ha svar från er som använder dem. Frågorna som vi skulle vilja ha svar på är:

Vad är positivt med dagens skotare?
Vad är nackdelarna med dagens skotare?
Vad tycker du saknas i dagens skotare?
Vilka funktioner använder du oftast i skotaren?
Vad tycker du om skotarens byggkvalitet?
Är det lätt att göra daglig service på dagens skotare?
Om något går sönder, är det lätt att reparera skotaren?
Hur är komforten i skotaren?
Finns det några begränsningar i dagens skotare?
Hur tycker du dagens skotare påverkar dess omgivning?

Om ni skulle vilja svara på de här frågorna skulle det som sagt vara till stor hjälp till vårat arbete.
Tack på förhand! :d

Hälsningar
Studenterna i projektet Crane42



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Frågor om skotare och kranar

Blivande snickare  
#451676 Jag tycker ni ska fixa ett frågeformulär för det här är lite rörigt att svara på i tråden.

Lycka till med arbetet!

Användarvisningsbild

Re: Frågor om skotare och kranar

molnia  
#451687 Jag kör inte själv skotare men funderar ofta kring konstruktion.
En tanke som har slagit mig är att det skulle vara väldigt intressant att få en förstudie, en teoretisk utvärdering av tanken på att ha ett bandställ ( bandvagn) i buken på skotaren. Vid dålig mark kan den sänkas ner o fördela marktrycket på större yta.
Skulle det funka?
Hur stor skillnad kan det ge i fördelat marktryck?
Klarar man det konstruktionsmässigt då ramen kräver en annat utseende?
Kommer det hålla?
Och vunnet marktryck i förhållande till hur pass mycket dyrare skulle maskinen bli? Skulle de gå att motivera?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om skotare och kranar

Crane42  
#452224
Blivande snickare skrev:Jag tycker ni ska fixa ett frågeformulär för det här är lite rörigt att svara på i tråden.

Lycka till med arbetet!


Tack för tipset! Gjorde det nu och lade in den i en ny tråd som kan besvaras här: Framtidens skotare, ett studentarbete

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om skotare och kranar

Blivande snickare  
#452225
Crane42 skrev:
Blivande snickare skrev:Jag tycker ni ska fixa ett frågeformulär för det här är lite rörigt att svara på i tråden.

Lycka till med arbetet!


Tack för tipset! Gjorde det nu och lade in den i en ny tråd som kan besvaras här: Framtidens skotare, ett studentarbete

Utmärkt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).