lör 25 feb 2017, 14:21#440689Hej!
Er ny på skogsforum och nybliven skotare ägare.
Har nyligen skaffat mig en gammal SMV21 och undre om någon her kan hjälpa?
Får inte i den i högväxel, verkar som om den er låst, hur lagar man detta?
Och finns där någon som har en manual liggandes?
Mvh Dansken i skogen
Skotare
SMV 21
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
lör 25 feb 2017, 14:34#440694Nu svär jag lite i kyrkan
Kolla bland downloads på
maskinisten.net med, där kan kanske finnas med.
Kolla bland downloads på
maskinisten.net med, där kan kanske finnas med.
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
TS
lör 25 feb 2017, 21:25#440797Oj det var länge sedan man körde SMV 21. Har du provat lägga i högväxeln med stoppad motor. Om någon av lamellerna är slitna drar dom hela tiden lite grann och då är det svårt att växla. Sen är det ingen synkad låda utan raka drev som kräver sin man.
sön 26 feb 2017, 12:10#440933Ham som hade den innan, sa att det var konverter, så finns där väl inga lameller?
Er helt ny på sådana maskiner, så kan ha fel?
Värker som om spaken er mekanisk låst, kanske dom har gjort det, om den hoppade ur växeln
Er helt ny på sådana maskiner, så kan ha fel?
Värker som om spaken er mekanisk låst, kanske dom har gjort det, om den hoppade ur växeln
TS
sön 26 feb 2017, 12:15#440934Jo du har ett lamellpaket för varje växel.
Det är rätt att du har converter men efter den sitter hydraulväxellådan med 2 växlar framåt och 2 växlar bakåt. Ha inte för bråttom med att växla framåt-bakåt för då bränner man lamellpaketen.
Efter hydraulväxellådan sitter dropboxen med hög-låg samt fram- bak drift.
Har du elknapp för att lägga i högväxel?
Det är rätt att du har converter men efter den sitter hydraulväxellådan med 2 växlar framåt och 2 växlar bakåt. Ha inte för bråttom med att växla framåt-bakåt för då bränner man lamellpaketen.
Efter hydraulväxellådan sitter dropboxen med hög-låg samt fram- bak drift.
Har du elknapp för att lägga i högväxel?
sön 26 feb 2017, 13:10#440946Okay, så vet jeg det
Nej, det er en spak, som sitter vid sidan om spaken til växel fram och bak.
TS
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).