Skotare

Bräckes nya 4 radiga harv

48 inlägg 16424 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bräckes nya 4 radiga harv

Lill Junior  
#30584 Någon som har sett Bräckes nya 4 radiga harv? Bilder?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Månstorpan  
#30626 ska dom komma me en 4 harv?? inte hört talas om de.... men isf ha ja en liten fråga bara, vilka jäkla maskin orkar dra den??? :?

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30627
Månstorpan skrev:ska dom komma me en 4 harv?? inte hört talas om de.... men isf ha ja en liten fråga bara, vilka jäkla maskin orkar dra den??? :?

Hörde det här på nolia, och som du säger kommer bli jävligt tungt kan man tro :?

Avatar Fallback
Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30651www.brackeforest.com finns det bilder å en film på den

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30653 Det är väl bara den 4 radiga högläggaren som finns med där väl?

Avatar Fallback
Ponsse  
#30658 Klappa på det där 4 radiga på en 1710a så är det bara å åk 8) :roll:

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#30668 Den ska byggas på samma sätt som den 4 radiga högläggaren. Vikten blir runt 7-8 ton. Lämplig basmaskin är väl tigercat 1075, ponsse elephant, Rottne F18, JD 1710(1910) lr V. 890. De är den info jag har, men jag hade velat se bilder på den.

   TS
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30674 Rätt maffiga dom där 4 radiga, har bara sett högläggaren dock.
Dom hörs ju gå fruktansvärt tungt, hörde en som har en 1710D med en sån och den tog visst 38 liter timmen där dom var nu...
Dom skulle för övrigt markbereda 3500 ha den här säsongen, det lät mycket

Avatar Fallback
Månstorpan  
#30708 ja om en högläggare går tungt, va gör då inte en harv? är tveksam till om ens en tigercat klarar av å dra en 4 harv...

å en liten annan fundering på detta, vilken marknad hade dom tänkt rikta denna maskin till???

för uppe i norrland är de inte mycke som harvas i dagsläget, utan högläggare som gäller?? ni som vet hur de är där uppe, stämmer de?
och här nere i söder i all sten och block, kan inte va skoj å ge sig in där me en sån bjässe men framför allt, måste bli dyrt me alla små hyggen som finns som ligger på sisådär 0.3-1.5 ha....

bara en liten tanke ja fick idag när ja höll på att bråka me våra små kära vänner, baggarna 😡

Användarvisningsbild
totte  
#30712 Här i Umeåtrakten har jag inte sett ett enda hygge under de senaste femton åren som beretts med högläggare, här harvas allt jag sett. Kanske är mer inåt Jämtland, lokalpatriotismen kanhända kräver att köra högläggare från Bräcke :D .

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30717 Härikring (gästrikland) så harvas det mesta som är fin mark,resten blir markberett med grävare. Väldigt sällan ja sett en högläggare på dehär breddgraderna lär ja säga.

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#30746 Är en i Älvdalen som ska testköra den 4 radiga harven på en Lokomo 933D. Vet dock inte när han får aggregatet.

   TS
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#30747 Är en i Älvdalen som ska testköra den 4 radiga harven på en Lokomo 933D. Vet dock inte när han får aggregatet. Men de kanske Kjell62 kan svara på....

   TS
Avatar Fallback
kjell62  
#30824
Lill Junior skrev:Är en i Älvdalen som ska testköra den 4 radiga harven på en Lokomo 933D. Vet dock inte när han får aggregatet. Men de kanske Kjell62 kan svara på....


det första aggregatet ska provas i skogen på torsdag eller måndag
är monterat på en valmet 890
har inte hört något datum när det andra kommer på Lokomon
kjell

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30834 de är ingen 1710a som drar de aggregatet, när den har problem med midjan när de drar en tvåradig harv hur blir de då inte med fyra? det jag tror skulle klara de är tigercat, men tveksamt ändå. får väl gå med en gammal ösa 250 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).