Sida 1 av 1

Rottne F10ᴰ FT4

Postat: sön 20 mar 2016, 01:17
av Fredrik Reuter
Skogsmaskinstillverkaren Rottne Industri kommer under 2016 att uppdatera sin minsta skotare, Rottne F10. Eftersom en stor del i uppdateringen är att den får Final Tier 4 motor får den troligtvis namnet Rottne F10ᴰ.

Nuvarande version heter F10ᴮ och har samma motor från John Deere som deras minsta skördare, den beståndsgående skördaren Rottne H8ᴮ. Motorn heter JD 4045 HF 485, en 4,5 liters, fyracylindrig diesel på 155 hk och steg 3 enligt emissionskraven.

Nya motorn blir troligtvis John Deere 4045 HFC 04, också också en 4,5 l fyra, dock med något lägre effekt. Eftersom det är en steg 4/FT4 så blir den dock större utrymmesmässigt.

Högst troligt är att efter F10 så kommer också H8 att uppgraderas till D-modell.

Förutom F10 har redan F13, F15 och F18 skotarna tillsammans med största skördaren Rottne H21D steg 4 motorer med C-EGR, partikelfilter och urea/AdBlue.

Ovanstående kom fram på vårvisningen i Karlstad på MaskinVäst som är återförsäljare för Rottne i bl a Värmland igår.

Eftersom det inte finns några bilder på de nya maskinerna ännu passar jag på att lägga in några sk photospheres som jag tog i hytten på en F13D och H11C. Det ska fungera att snurra runt i dessa bilder så man kan se hur en hytt ser ut inuti, testa och se. Detta fungerar inte i skogsforums appar så ni som surfar med apparna och vill se, klicka på länkarna.



Länk till PhotoSphere: https://goo.gl/maps/rsQQySLgd492




Länk till PhotoSphere: https://goo.gl/maps/NjetD6LEmas

Re: Rottne F10ᴰ FT4

Postat: sön 20 mar 2016, 16:05
av Torbjörn Johnsen
Sista F10:an i den nuvarande modellen var på väg att lämna fabriken i Rottne när jag besökte i fredags. Efterträdaren ska presenteras på KWF-mässan i Tyskland nu i juni. De första F10:orna i nya serien byggs nu. Det finns tyvärr inga bilder på nya maskinen...

Re: Rottne F10ᴰ FT4

Postat: ons 29 jun 2016, 09:10
av Fredrik Reuter
Hej,
Nu har Rottne uppdaterat sitt produktkort för nya F10D - http://www.rottne.com/skogsmaskin/rottne-f-10b/

Den nya F10:an kommer som tidigare ha en maxlast på 10 ton och egenvikten är 14 ton. Generellt verkar Rottne gå bort från smidda rör som bankar, nu är det svetsade kassetter och okrökta rör som gäller istället.
Spännande också att även F10:an kan få Palfinger/Epsilon vipparm fast inte i rött då som på F11 utan i grått.

Samma steg 4 motor som i F11 dock - JD 4045 HFC09 FT4 på 168 hk.

Bild