Skotare

HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

7 inlägg 7287 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

nikan  
#352611 Hej Skogsvänner,

Är det någon av er som känner igen detta ventilpaket och vet vart det kan sitta original?
För inte hade väl Rottne något HIAB paket??
Kan det vara från en lastbilskran eller någon annan skotare?

Det fungerar hyffsat bra men är lite lynnigt i vissa funktioner.
Spakarna är Olsbergs, finns det någon som kört med dessa och kan dela med sig av erfarenheter?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374812 ojoj, här är det nån som har grejat själv, paketet ser ut att vara ett olsbergs pv90 styrningen är olsberg egna kallas pistolspakar. Grejerna sitter orginal på loglift och jonsereds timmerkranar, riktiga rollsroyce grejer. Finns inga ventilpaket som kan dela och hantera stora flöden så exakt som olsbergs grejer. Du får ta lite bilder på styrboxen, är det lite nyare grejer så finns det en funktion som heter pfd (pumpflödesfördelning). har man denna aktiverad så programmerar man in pumpensflöde till ventilpaketet sen justerar styrelektroniken sliderna själv för att få en grym samkörningsegenskaper

Avatar Fallback

Re: HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

Hema  
#374836 Spännande! Hoppas att du kan trimma in det, så att du trivs ordentligt med grejerna!

Användarvisningsbild

Re: HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

rocky  
#375415 Har sett detta i flera blondiner så det är nog inte så ovanligt.

Användarvisningsbild

Re: HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

HalvtumBSP  
#381985 Det är väl ändå ERGO-spakar?
Systemkonceptet ser ut att vara Hiab ERGO-matic som gick att få som en riktigt vass top-of-the-line option till vissa Cranab kranar medan de fortfarande tillhörde Hiab-Foco koncernen (i alla fall under några år). Tror inte att det blev någon större succé, väldigt avancerade grejer, var nog lite före sin tid.

Om jag förstått det rätt så tog Olsberg sedan över konceptet så är det bytt grejer så är det mycket troligt att det står Olsberg på dem. I synnerhet förstyrventilerna hade en förmåga att kunna strula på Hiab original.

Avatar Fallback

Re: HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

ulfgustav  
#382038 Det var Olsbergs som tillverkade ERGOMATIC för Hiab

Användarvisningsbild

Re: HIAB paket med Olsbergs riktningsventiler på min Blondin

goranmelin  
#434492 Ojoj ... Hydraulicnostalgi på hög nivå :)
Jag jobbade på Olsbergs en kort tid 1981 och vi levererade såna här paket till Rottne så det kan mkt väl vara originalmonterat. Som någon annan skrev ...detta var teknik "före sin tid" och dessutom helt analogt.
Kul att se att kvalitet varar länge !
/Göran

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).