Skotare

Behövs det något körkort för skogsmaskiner?

5 inlägg 8801 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behövs det något körkort för skogsmaskiner?

AlbinEriksson  
#348876 Hej!

Jag valde att gå på naturvetenskapliga linjen på gymnasiet, fastän att jag har velat köra skogsmaskin sedan liten (och vill det fortfarande). Anledningen är att jag vill ha andra dörrar öppna om jag mot förmodan skulle ångra mig.

Jag har sedan liten åkt med i skördare och skotare i över 200 timmar och kör skotare så fort jag får tid över på lov och liknande, så jag är inte helt ny i branschen.

Så till frågan: Behöver jag ta något "körkort" eller gå någon utbildning efter studenten för att kunna ha en chans att få jobb? Om ja, vad skulle ni rekommendera för utbildningar som skulle passa mig i min sits?


/Mvh Albin 17 år


Senast redigerad av AlbinEriksson sön 01 nov 2015, 08:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Behövs det något

Fredrik Reuter  
#348886 Hej,
Bra fråga, detta kan bli en givande tråd.
Jag tror att skotare är klassad som Terrängvagn (TGV) och kravet är B-behörighet på körkort.
Skördare är Motorredskap klass 2 och här tror jag endast EU-moped (AM) kort alt traktorkort krävs som lägst.

Avatar Fallback

Re: Behövs det något

Tosca  
#348888 Behövs det något körkort alls till en skördare, jag har fått för mig att det inte behövs?
Grönt kort kan nog behövas, men det finns det kurs man kan gå.

Avatar Fallback

Re: Behövs det något

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348889 Antar att frågan var vad han behöver för utbildning för att få jobb. Inte för att lagligt flytta maskinen några meter. Det kan bara entreprenörerna svara på.
Men antar att man ska ha det "gröna kortet" åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: Behövs det något körkort för skogsmaskiner?

Fredrik Reuter  
#348898 Hej,
Ang körkort, hittade länken nedan, jag tolkar det som att skördare kräver AM eller traktorkort som lägst.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... orredskap/

Annars tolkade jag körkort som just körkort, men när jag läser igen så kan jag hålla med dig Skogsola.
När det gäller andra "körkort" så tror jag faktiskt inte att det behövs något (juridiskt sett).

Det enda är att om maskinägaren anlitas av ett virkesköpande bolag som är certifierat enl PEFC och/eller FSC och sådant virke avverkas så ska skall maskinägaren och dennes förare ha kunskaper motsvarande SYN-certifiering.
Detta var vad jag fick höra när jag tog SYN-cert. SYN-cert tror jag är det certifikat som ersatt Grönt Kort i skogen.

Enklast för alla parter tror jag har varit att låta personalen ta SYN-certifikatet (då är man liksom säkrad), men jag tror faktiskt inte att det rent juridiskt behövs om man har motsvarande kunskaper och kan bevisa detta.

Men det var några år sedan jag dribblade mig igenom detta och ovanstående tar jag från minnet. Texten ovan kan alltså vara fel, kommentera gärna så får vi kanske alla oss en uppfräschning i ämnet!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).