Skotare

Utrymmeskrav GROT

3 inlägg 2273 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25561 sälj groten till värmeverket i värta hamnen i stockholm dom betalar fantasi priser nu pyntar dom runt 500kr kubiken för import virke från ruski.
dom andra frågorna får någon annan svara på då det är olika geografiskt t.e.x vi skotar grot på timme och det till närmaste väg när det gäller hur lång tid den skall ligga så brukar normal tid vara runt ett halvår men kan även vara längre men den får abslut inte ligga mera än 1,5år då blir den dålig att flisa med dom tuggar som finns.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Utrymmeskrav GROT

Thunborg  
#25578
trislc skrev:Lade för en tid sedan in följande fråga under "Bioenergi", men har inte fått något konkret svar. Eftersom GROT-transporter ofta diskuteras här, så försöker jag här istället;

Jag har sålt en rotpost (G 26) på 1950 m3sk. GROT:en ingår inte i rotpostkontraktet, utan skall säljas av mig separat.

Hur långt avlägg vid väg bedöms rishögen erfordra?

Vilken kostnad beräknas för risskotningen (Sörmland, medeltpavstånd 500 m)?

Hur lång tid bör riset ligga och torka innan avtransport/flisning?

Tips på tänkbara köpare?

Är det idé att vänta med försäljningen tills riset är färdigtorkat (trolig positiv prisutveckling)?

Annat att tänka på eller övriga tips?

Jag är särskilt intresserad av att få uppgift om hur stort (långt) avlägg som jag behöver hugga rent utmed bilväg.

Tacksam för svar från någon med erfarenhet.


Det är jätte svårt att svara på ,beror på vem som avverkar och hur skogen/terängen ser ut.
Sälj riset där det ligger på hygget, då du inte behöver ligga ute med pengar för risskotning , riset bör ligga i välta ca 1 år,det beror mycket på hur vägen och avlägget ser ut.
Det var inte så konkreta svar, då det varierar mycket hur det ser ut.
Vi köper och förmedlar ris/flis i sörmland, levererar förnärvarande till NEOVA. Vi skotar ris enbart på timme 650kr/tim.

Skick gärna ett pm till mig om vem som köpt virket.

Angående värmeverket i värta hamnen , är väl det inte byggt än 8)

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26157 konkreta frågor? ...lite luddigt ändå , även om det finns standardsiffror om grotvolym /ha o.s.v så är det variatoner , och detta med att hugga rent efter bilväg? det är ju en gåta.. om det inte finns plats för GROT
vart ska då 2000m3 virke läggas? ..
mitt enda tips är att skicka ett PM till Thunborg .. han kan det där med grot i dina trakter :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).