Skotare

Blondin. Är det värt det???

77 inlägg 40521 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300084 Har en möjlighet att komma över en rottne blondin för 20 000 kr.
Årsmodell tidigt 70.
Timmar okända.
Motorn har skurit på grund av oljebrist.
Midjan glappar rejält.
Boggilagringen är rejält slut.
Kranen svetsad lite överallt, bla utskjutet är stelopererat.
Ja ni fattar, skicket är rätt dåligt.

Med priserna jag fått på, en ny renoverad motor, boggilagringar, dubbar till midjan så slutar affären på 60-70 000 kr med inköp.
Antingen kan man se det som att man får en rätt genomgången maskin för ca 80 000 eller ser man det som att det är en alldeles för dålig maskin att försöka rädda.
Tar ju något år att gå igenom allt då tiden inte räcker.

Så min fråga till er med kunskap om blondin, är det värt det??



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

totte  
#300088 Den mest akuta frågan är om transmissionen är OK. Är convertern slut så blir det många flera pengar.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

hemhuggare  
#300091 Det går ju värsta fall att bygga om till manuell låda se får du tänka hur mycket traktor och driven vagn du får för 80 000

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300095 Ja converten ska vara ok. Svårt att provköra med skuren motor.
Den är den i sig dyraste detaljen på maskinen.
Men då säljaren är en känning så är det inget jag tvivla på.

Ja, trots att detta är en maskin med många år på nacken slår den ju ändå dom flesta traktor å vagn ekipagen. Tack vare sin oömhet och det faktum att den är byggd för skogen!
Okej, hyttmiljön är inte det senaste vad gäller buller å liknande men jag sitter inte 8 h varje dag i den så det kvittar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

totte  
#300138 Du har ju i vilket fall ett chassi som hänger ihop bra, blondinerna är rejält robusta i botten. Vad gäller hyttmiljön så är den ju rätt bra jämfört med en gammal traktor i alla fall. Vad jag ser på bilden så verkar det vara riktigt hyggliga däck på traktorn, dom på vagnen ser väl mer slitna ut men rullar nog ett bra tag till, lite svårt att se dock.

Skulle nog säga att det mest avgörande är "vill-ha-faktorn" och så förstås att du har budgetutrymmet för diverse kommande reparationer av t ex gamla hydaulkomponenter och annat sånt som gärna tjafsar på gamla skutor.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

rokon  
#300142 Som totte skrev om däcken är hyfsade så är det ju bra då sånt kostar en hel del, i övrigt en hel del järnskrot och det är dagspris, men vad ligger det på?
Hittade denna site http://bors.six.se/ttspektra-web/helago ... sGxjhruV:1 med dagspriser på skrot i USA men är det per ton? Om så är så gör ca 10 ton skrot ca 20000kr i avrundade slängar.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300149 Ett års gammalt framdäck, det andra helt ok. Däcken på vagnen är släta allihop.

Japp, inköpspriset är nog i runda slängar skrotvärdet. Så så långt är det en riskfri investering.
Men börjar man kosta på den så kan man ju inte sluta. :-).
Så efter ett års mekande och mer utgifter än man tänkt sig (blir alltid så) så kanske man ändå står där med en maskin där materialtröttheten gått så långt att man inte får göra annat än att svetsa och förstärka löpande.
Men tanken på att äga en härlig gammal gjutjärns koloss som står pall för det mesta man kan utsätta den för är frestande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

machonisti  
#300152 Läste inlägget redan igår och inte kunnat släppa frågan. Gjorde ett liknande budgetköp en gång i tiden förstås en grävmaskin. Skruvade ett helt år svetsade och fixade. En del kostsamma lagningar såsom nya ramlager och slipning av vevaxel till deutzsexan osv. Finns väl knappt någon komponent som inte blev öppnad.
Det högg i själen när en kompis köpte en minst 10 år nyare och fullt fungerande maskin för i stort sett samma peng.

1) Är du intresserad av att ha skapat liv i ett smältobjekt?

2) Ämnar du använda maskin till dess ändamål?

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

machonisti  
#300153 Ursäkta, min misstro men har grejat en del med gammalt skit så var försiktig med att tro att convertern är i skick. Den har väl stått nåt år och att motorn körts med för lite olja så.

"varningsklockor" "varningsklockor"

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300157
machonisti skrev:
1) Är du intresserad av att ha skapat liv i ett smältobjekt?

2) Ämnar du använda maskin till dess ändamål?


1 ja. Maskiner är alltid kul. Har inga problem med en grundlig renovering som tar tid. Bara det håller ihop sen. Små grejer råkar man alltid ut för så länge man har med maskiner att göra men vill som sagt inte stå där med en maskin man kan köra med en dag och sen måste man svetsa och lappa nästa dag.

2. Ja.

Angående orsaken att den skar var en gren som slog sönder ledningen till oljekylaren. Tyvärr funkade väl inte oljetrycks lampan.
Men är helt med på hur du tänker. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300163 Intressant med sådan här frågeställningar. Faktum är att svaret beror lite på hur du är som person skulle jag säga. Dock så återstår ändå frågan vad du måste lägga ut innan du har en lika fin maskin som du får för 150000 kr för det är väl ungefär var det börjar för dom lite finare.
Ibland kan gratis vara för dyrt om du förstår hur jag menar.
För 80k så får du en maskin som ser rätt illa ut fått en fixar men som kan dölja en massa nya fel.
Jag tycker det verkar som ägaren har skippat underhåll, kört hårt och väntat tills det brakat.
Själv så brukar jag säga så här. "jag köper inte en skitig bil..."

Om du som person är så stark och optimistiskt lagd att du kan ta en massa framtida motgångar så kanske den är värd det men annars definitivt inte. Att kranen är lagad på flera ställen känns också sådär enligt mig. Sen ska du väl räkna åtminstone ett par nya hjul också.

Jag skulle nog surfa ett tag å kolla vad alternativen är och för vilka pengar.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

machonisti  
#300164
Erre skrev:Angående orsaken att den skar var en gren som slog sönder ledningen till oljekylaren. Tyvärr funkade väl inte oljetrycks lampan.
Men är helt med på hur du tänker. :-)

OK! finns det en rimlig orsak kan det vara bättre. Min mening är inte att vara pessimist utan snarare försöka se det ur en realistisk synvinkel. Realistiskt är det ju att lyckas få liv i ett hopplöst projekt. Redan det är hur kul som helst. Vad jag sett på dina inlägg verkar du leva i den tekniska världen.

Är det möjligen en reservdelsmaskin?

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300166 Ja summan 70-80 000 kr är nog vad det kostar att bara få igång den till användbart skick. Sen som sagt fyra däck, div hydraulslang, arbetsbelysning, el fix, färg, stol listan kan göras lång.
Men säg att det stannar på 150 000kr. Då har man en maskin med mycket bytt och helt genomgången.
Köper man en annan nyare maskin för 150 000, vad säger att den inte har två, tre däck som är slut, motor med taskigt Komp, slitna pumpar osv osv. Det drar iväg i kostnad oavsett.

Så antingen ser man att man köper sig en jä... Massa jobb men får i det en genomgången maskin för priset på en nyare.

Alt

Köpa en nyare men då finns det inte i budget att börja reparera alla fel som kan (lär) finnas på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300168 Att kranen var så slut är ett stort minus.

Får fundera,fundera,fundera.
:-D

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

rikard_e  
#300183 Köp bara köp!


Vad går motorrenoveringen på?

Alltså säg att du får igång motorn och det visar sig att converten är skrot,
då du skrota själv och sälja delarna och få pengarna tillbaka.

Hur mycket kan du meka själv?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).