Sida 1 av 3

Tigercat 1085

Postat: tis 09 sep 2014, 21:08
av jelu777
Äre nån som vet nåt om Tigercat 1085? Efterträdare till 1075b.... ska kunna lasta 24 ton virke. jag vill ha mer information om detta monster till storskotare!!!!

Re: Tigercat 1085

Postat: ons 10 sep 2014, 18:23
av Fredrik Reuter
Hej,
Intressant. Jag har inte hört något. Är det någon av er som har mer info eller rykten, skriv gärna här!

Re: Tigercat 1085

Postat: lör 27 sep 2014, 16:07
av finskjan
Tigercat testar 1085 och förhoppningsvis kommer den i produktion till nästa år.Den ska tydligen ha boggielådor och transmission lika som på skiddrarna,vilket gör att max fart blir 8 km/tim.Motorn kommer från Iveco

Re: Tigercat 1085

Postat: fre 17 okt 2014, 17:44
av Lill Junior
The (25-tonne) 1085B very similar to the 1075B except with higher capacity bogies and a standard oscillation lock to accommodate the new (standard) Tigercat F195T85 high capacity crane.

Here is some some top secret information on the new crane:



The new heavy duty F195T85 crane is capable of lifting 20 to 30% heavier loads and has 22 to 66% more

slew torque than any other competing crane on the market. The crane geometry is optimized for quick loading

and unloading cycles with excellent grapple clearance above the load. It is also the only crane that can handle

a 0,53 m2 grapple (which Tigercat also makes), a great advantage in smaller diameter log applications.



The F195T85 is the only crane with standard end-of-position dampening sensors on the stick and main booms

to prevent impact loads. The tapered roller bearing in the slew base is designed to last the life of the machine,

a vast improvement over the plain bearing and spherical rollers used in other cranes. It is also the only crane

with swivels on the pillar hoses for extended hose life, thick walled bushings used at all pivots and a cushioned

telescopic cylinder.



Best Regards,



Paul Iarocci | communications manager

Tigercat Industries Inc.

T: 519.753.1539 ext. 4314 | M: 519.755.1788

Mail: P.O Box 637 Brantford ON, Canada N3T 5P9

54 Morton Avenue East, Brantford ON, Canada N3R 7J7

Re: Tigercat 1085

Postat: sön 04 jan 2015, 12:56
av Fredrik Reuter
Hej,
Det verkar inte finnas så mycket info om Tigercat 1085b ännu.
Tack för infon Lill-junior.

Har hittat en bild hittills, se den nedan.

Re: Tigercat 1085

Postat: sön 04 jan 2015, 17:44
av öronbak
Hej!!
Ja där ser man vilken batting till skotare som kommer på skogsmarknaden................

Re: Tigercat 1085

Postat: mån 16 mar 2015, 22:25
av jelu777

Re: Tigercat 1085

Postat: mån 16 mar 2015, 23:07
av Fredrik Reuter
Hej,
Den är rejäl, den nya 1085b!
Väger in på drygt 27ton, lastar 25ton!
Lyftkraft för kranen också imponerande 195kNm.

Med bredaste lastutrymmet borde det gå på 38m3t.

Re: Tigercat 1085

Postat: mån 16 mar 2015, 23:26
av mannen
Någon som vet vad Widerange transmissionen är för något?
Tyckte inte att man hittade så mycket info om den på hemsidan.

Re: Tigercat 1085

Postat: mån 16 mar 2015, 23:43
av Fredrik Reuter
Hej,
Ja, jag läste det som snabbast också.
Det står ju lite fattigt om det i broschyren också, fritt översatt:
Hydrauliska motorer med 2 kolvar, oändligt variabla.

Kan det vara likt Gremo VT?

Måste vara fel i broshyren för det står ju bara att hastighetsområdet är 0-7,9 km/h i ett steg. De andra skotarna i broschyren är ju mer konventionella med växling i 2 steg. Kanske gör den 0 ~17km/h i ett steg?

Re: Tigercat 1085

Postat: sön 26 apr 2015, 22:16
av jelu777
tack för info...........

Re: Tigercat 1085

Postat: tis 28 apr 2015, 10:53
av Fredrik Reuter
Första videon på 1085b.


Re: Tigercat 1085

Postat: tis 28 apr 2015, 12:10
av Flisaren
Ser brutal ut! :grin:

Sv: Tigercat 1085

Postat: lör 08 aug 2015, 10:47
av Fredrik Reuter
Hej,
Här är en video till, bl a på 25 tons monstret 1085b.
Spännande också med "hooked crane", alltså att kranen går att få med knäckt huvudbom för att sikten ska bli bättre. Tror ni på det?


Re: Tigercat 1085

Postat: fre 30 okt 2015, 20:29
av Tosca
Transporthöjden kan ju bli ett problem med den knäckta bommen, lägger man band och annat på kärran kan den vara svår att få ner i höjd känns det som.