Sida 1 av 1

Valmet, Cranab Protec?

Postat: sön 10 feb 2008, 21:52
av Johan_84
Nån som kör med lösningen där slangarna ligger i kranspetsen??
Hörde nån som sa att slangarna klämdes sönder när dem låg där inne å gnagde...

Postat: sön 10 feb 2008, 22:02
av Maldas
Personligen tycker jag det är en lösning på ett problem som inte finns. Kranspets-slangarna håller länge och går mkt fort att byta. Men dom jag vet som har det är mkt nöjda.

Postat: sön 10 feb 2008, 22:05
av Henrik K
Det brukar väl sitta Cejn snabbkopplingar på dom slangarna i rotator änden som dom är väl ändå snabbt å lätt att byta om dom skulle gå sönder.
bara testkört men verkade himmla bra å skyddat.

Postat: mån 11 feb 2008, 00:21
av Ellingsson
jo det är väl snabb kopplingar...men jag tycker personligen att det är lika bra med vanliga slangar som går utanpå,fast en del har problem med att dom slår sönder 90 graders kopplingarna när dom kör långtimmer (6.10m) men jag har aldrig haft något problem,och om det går en sån slang så går det nog fortare att byta en vanlig är en protec,fast jag skulle inte ha nåt emot att ha det,har provat det och tycker det ser bra ut fast det kanske ligger och gnider där inne så de slits på de sättet

Postat: mån 11 feb 2008, 00:55
av tullan
det går väldigt sällan en slang med den kranspetsen och dom är lätt att byta med snabbkoppling. Ser man bara till att trycka in fett där då och då så dom glider lätt mot varandra går dom sällan

Postat: mån 11 feb 2008, 18:10
av Valmet Anders
Protec lösningen är väldigt bra å ha när man kör i kuperad terräng, har man den vanliga kranspetsen med slangar utanpå å vill gärna slangarna fastna i stöttorna:( på våran 860.1 med protec har vi endast bytt 2 st slang på snart 6000 tim, men frågan är om det är värt ca30000:- mer än med standard kranspets....

Postat: mån 11 feb 2008, 19:37
av Niklas H20
våran under entreprenör som har en 860 med proteck har kört nånstans mellan 6000-7000h och inte behövt byta en slang där inne

Postat: mån 11 feb 2008, 19:51
av Valmet 890
Protec skulle ajg då aldrig vilja var autan nu då man provat att köra med! Du behöver aldrig någonsin tänka på att sly och träd och stolpar mm kan haka i slangar och kopplingar... bara tuta och köra...

Och itne akn ajg då säga att dom går ofta heller, förra veckan fick vi byta den andra där inne i länken på 8500 timmar. Slangarna i länken är ändå ganska insmetade med fett så inte nöts dom alls.

NEj vi är då helnöjda med protec.

Postat: mån 25 feb 2008, 20:56
av Skogsluffarn
Är det något speciellt fett för att smörja in slangarna med? eller har ni samma fett som ni smörjar kranen med?

Det första jag kom och tänka på var att fettet skulle "fräta" upp slangarna

Postat: mån 25 feb 2008, 21:24
av Henrik K
Skogsluffarn skrev:Är det något speciellt fett för att smörja in slangarna med? eller har ni samma fett som ni smörjar kranen med?

Det första jag kom och tänka på var att fettet skulle "fräta" upp slangarna

Hydraul slangar tål vanligt smörjfett Ja.

Re: Valmet, Cranab Protec?

Postat: lör 10 feb 2018, 13:32
av Fredrik Reuter
Hej,
Nu har Komatus Protec-lösning med skyddade hydraulslangar funnits i över tio år, #tb10. Ovan är diskussioner från när Protec var nytt. Hur är det nu, 2018? Standard på Komatsus skotare?

Och nu finns också ett tillval med våg i länken, Komatsu Protec Scale, någon som kör med detta?

http://shop.mediahandler.se/pdf/partek/ ... _ps_se.pdf

Re: Valmet, Cranab Protec?

Postat: lör 10 feb 2018, 16:38
av Maldas
Protec funkar kanon! Slangarna håller länge, inget som hänger o slänger. Vi har en skotare med protec-scale. Den väger bra vid avlastning, varierar dock en del vid pålastning. Är väl nya lastceller och mjukvara på g sägs det.

Re: Valmet, Cranab Protec?

Postat: lör 10 feb 2018, 17:14
av Johan_84
Hade cranabs lösning på förra maskinen, gick en del slang men väldigt lätta å byta.
Har aldrig lyckats ha sönder dem själv å kör en del lövgallngar där det kan hända en del.

Nu har jag palfinger utskjutet på den här, är ju en delad länk där slangarna ligger bättre och utan snabbkopplingar som en del haft problem med. Men jag har bara kört 1500h ännu med den här så får väl se hur den håller i längden.