Skotare

elschema för ösa250

12 inlägg 9364 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

elschema för ösa250

benben  
#257600 Hej, saknar ett elschema till ösa 250 tillv nr5275 , har problem med att den inte reagerar på varken fram eller back :?:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257659 Fungerar han med bortkopplad Effektreglering :?:

Läs oxå viewtopic.php?f=104&t=14695&st=0&sk=t&sd=a

Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

benben  
#257692 hur gör man det?

   TS
Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

benben  
#257693 a du tänker på vridpotentiometern. den är kollad

   TS
Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257792 Nej,Effektregleringen är den automatik som ger dej möjlighet att köra skotaren som om den vore en automatväxlad bil.
För att det ska funka så krävs bla en fungerande motorvarvtalsgivare samt styrförstärkare.

Vid problem med driften så det FÖRSTA MAN SKA GÖRA är att koppla ur Effektregleringen för att kolla om man kan köra "manuellt",dvs han går då lika fort som vridpotentiometern är ställd.
Går han att köra då så är felet antingen på motorvarvtalsgivaren ( går mot svänghjulet)lr så i automatiken i styrförstärkaren.

Vänd stolen framåt,till höger bredvid ratten sitter en omkopplare märkt med ett kugghjul och bokstaven "A" ,det är Effektregleringsbrytaren,sätt omkopplaren i andra läget och testa om han går att köra.

OBS VRID NER POTENTIOMETERN TILL 0 INNAN,vrid sen sakta upp när du har i "Fram" lr "bACK"

Fungerar han inte då heller så kolla glassäkringen på EF-kortet.

Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

benben  
#257799 Jo det är kollat o styrförstärkaren är på koll.går att köra om man lossar lite på fram o back relä men bromsen släpper inte

   TS
Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257880 Men om bromsen inte släpper måste du först kolla matartrycket ( transmission).

Sitter en vakt som sänder in - via kabel 41B det styr relä 17A som sitter på ett kretskort längst fram på väggen.

Har du för lågt matartryck ( under 10 bar) eller fel på givaren lr kabeln så släpper han inte bromsen.

Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

benben  
#257898 Ok tack så länge skall kolla det

   TS
Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257993 Bifogar ett elshema på 250 E ,men är samma som skotaren.
Du får printa ut och klistra ihop :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

benben  
#258510 Glad igen min elektronik kompis hittade felet i styrförstärkaren och kunde laga den , så nu kör vi igen.
Tack för ditt engagemang simba

   TS
Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

AKKAMAAN  
#558626
benben skrev:Glad igen min elektronik kompis hittade felet i styrförstärkaren och kunde laga den , så nu kör vi igen.

Lite gammal tråd menjag är intresserad av vad det var för fel på styrförstärkaren? Lödningsfel eller nån komponent (i så fall vilken?) som var felande? Eller var det nån inställning som var fel på nån potentiometer?

Avatar Fallback

Re: elschema för ösa250

benben  
#558939 Hej, det var längesedan jag var inne på skogsforum..., har sålt ösan för något år sedan
men det var ett sprucket kretskort med dålig kontakt som följd och byttes någon komponent på kortet till styrförstärkaren som jag inte kommer på i nuläget vad det var, men fanns någon i södra Sverige som man kunde få ett utbyteskort mot en rätt rejäl summa pengar. Hittar man bara felet så är det inga dyra komponenter
Har nu en gammal Gremo TT12 utan kretskort

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).