Sida 1 av 1

FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: fre 21 dec 2012, 00:50
av Skippern
Finns det någon här som har försökt att sätta in en nyare Case (IH) Motor eller möjligen från en annan tilverkare, till exempel John Deere, i en FMG 678 (Bruunett Mini)? Då menar jag en typ av Motor som passar in utan alltför mycket anpassningar/ändringar!
Jag har en 1987 mod. 678, det är inget fel med motorn i den ännu, men jag tänker lite framåt i fall något skulle hända... 678:ans ursprungliga Motor är ju DT 239 från International Harvester och finns även i Case 856 XL och Case 933, men dessa traktorer börjar också bli gamla och av dessa som skrotas, finns det inte många motorer som är i gott skick.
Hoppas att någon erfarna Bruunett ägare har provat på att byta till annan Motor än 678:ans
och därmed kan ge mig ett tips! :wink:

Re: FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: lör 22 dec 2012, 18:54
av skogogräv
Det går säkert.Men det mest ekonomiska är att hålla igång orginalet.
Jag byggde om en dodgevan o satte i en cheva 6,2 diesel o det förde med sig en massa saker som att bygga addaptrar för orginalgivare för det passa inte ihop med mätare o givare.Sen kom ju var ska man göra delningen mellan märkena, på bilen blev det vid jokern med knutkorset,det blev en massa extra som jag inte hadde en aning om.Så om du stoppar i en annan motor så ha koll på allt tex kyl.pumpinfästningar,motorfäste.el till motor,humöret,sambon,o allt annat som kan dyka upp.

Re: FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: mån 24 dec 2012, 00:24
av Skippern
Tack för ditt svar, skogogräv! 8)
Den elektriska delen är inte det som skrämmer mig mest, ej heller Motorfästen och Kylare oroar mig så mycket. Fastställandet av kåpan med tillbehör bakom motorn, är jag rädd kommer att vare största utmaningen, då jag inte vet vad som kommer att passa utan alltför mycket hemma smide, för kunna sätta dit den möjliga Motor som kan användas. Därför skulle det vara guld värt för mig, att få veta vad som är den mest lämpliga typ av Motor att använda där!

Re: FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: mån 24 dec 2012, 10:42
av skogogräv
Jag skulle satsa på en perkins som kom i typ 810 orna så håller man fortfarande samma märke för reservdelssaken.Lycka till.

Re: FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: mån 24 dec 2012, 11:05
av Skogsola
IH 239 är en alldeles utmärkt bra motor. Satsa på en renovering den dagen den blir trött.

Re: FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: mån 24 dec 2012, 12:54
av Skippern
skogogräv skrev:Jag skulle satsa på en perkins som kom i typ 810 orna så håller man fortfarande samma märke för reservdelssaken.Lycka till.


Det var ingen en dålig idé, skogogräv, det har jag inte tänkt på! :smile:
Jag vet någon som arbetar på John Deere Forestry och där arbetar också en kille som nästan är uppfostrad i en Bruunett, jag kan förhöra mej med honom om han har gjort en sådan ombyggning förut med Motorn från en 810...

Re: FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: mån 24 dec 2012, 13:15
av Skippern
Skogsola skrev:IH 239 är en alldeles utmärkt bra motor. Satsa på en renovering den dagen den blir trött.


Håller med dig där, Skogsola! :smile:
Men tänker lite fram i tid om det kan komma till att bliva svårt och dyrt att hitta delar åt DT 239:an, då kan det vara okej att ha en plan B!
Jag måste väl ha en plan B för återstoden också, delar åt Bruunett växer inte på träd längre direkt...

Re: FMG 678, byte till annan typ av Motor.

Postat: mån 24 dec 2012, 14:57
av Skogsola
Tror inte att det blir svårt att hitta delar till en IH 239 inom det här århundradet. Hur mycket delar går det åt till en motor idag förresten? De går sina 20 000, sen renoveras de och så går de lika mycket till.
En rasad boggielåda kommer att bli mycket värre att hitta delar till än en bonntraktormotor som funnits i hela världen.
Ska du vara riktig modern så ska du väl sätta i en JD-motor för det är det som används idag i 810.