Skotare

Tilt grip!!

17 inlägg 8306 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tilt grip!!

Ezzelino  
#13999 titta va jag hitta en grip som kan tiltas för jämnslå mm

se film
http://www.biotassu.com/esittelyvideor.html



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14001 Ser ju faktiskt rätt smidigt ut i gallring!
Fast det tar nog längre tid än att köra på vanligt sätt...

Avatar Fallback
Ellingsson  
#14013 ja de måste ju ta längre tid,också får man ju mer slangar o grejjer ute vid spetsen o de är ju aldrig bra,dom som börjar köra med en sån där blir nog rätt dåliga på köra kran skulle ja tro...

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14027 Hej,
Har för mig att det är Sit-right som säljer denna.

Undrar priset på den, nån som vet?

MvH Fredrik

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14057 Jag tror ochså att att det är sitright som har tagit fram denna grej...såg smidigt ut...jag har ingen aning om pris på den :?: Ja jag tror ochså det drar ned tempot på körningen...men det lönar sig kanske med en kran som inte blir glapp och liknande....Jag funderade även på hur man ska manövrera den...blir lite jobbigt om man måste släppa spakarna för att trycka på nån knapp??

Avatar Fallback
m_guld  
#14058 för min del fick alla skotare gärna ha en sån så det blir fina vältor att lasta ur :D Dom flesta gör ju det ändå men inte alla

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14067 Sen kan man ju fundera hur pass den orkar med att tilta upp en smockfull timmergrip också...

Avatar Fallback
Ellingsson  
#14068
Engstrand skrev:Sen kan man ju fundera hur pass den orkar med att tilta upp en smockfull timmergrip också...



haha ja då vrider man sönder hela helvete

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14069 tror nog inte den är till för att tiltas upp med timmer i utan är nog tänkt till gallring.

Användarvisningsbild
XP  
#14071 Verkar gå fint att tilta upp så länge man brukar tyngdlagen till hjälp blir nog svårt om man greppar ett par stora stockar långt ut och försöker lyfta med tilten!

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14076 De kan ju bli rätt stora timmerknippor i gallring åxå. Då ska de va för nån som bara för 1:a gallring i sånafall då.

Användarvisningsbild
XP  
#14082 Här är lite mera om tilten. http://www.biotassu.com/ruotsi.html

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14601
Engstrand skrev:De kan ju bli rätt stora timmerknippor i gallring åxå. Då ska de va för nån som bara för 1:a gallring i sånafall då.


Ja men man behöver ju inte tillta upp timmerstock utan bara med massa som är svårast att få jämnt
Senast redigerad av valmet901 sön 16 dec 2007, 00:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#14603
valmet901 skrev:
Engstrand skrev:De kan ju bli rätt stora timmerknippor i gallring åxå. Då ska de va för nån som bara för 1:a gallring i sånafall då.


Ja men man behöver ju inte tillta upp timmerstock utan bara med massa som är svårast att få jämnt


sen beror det ju på hur jämna knipor man behöver ha, verkar som lite jämnare längder på virket uppskattas mer av åkare, än vältor som det går att tapetsera på./ J. kör både skördare, skotare och virkesbil. 8)

Avatar Fallback
lurk  
#19070 Blev nyfiken på de ni skrev...var lite och titta på nätet.
Var över ti Finland och kollade denna S35:a. F_n va smidit att
jobba mella träna när man kunde ta hela knippen i lodrät ställning, och behövde inte bry sig och parera med rotatorn. Dessutom slapp man allt buller och slag i gaveln.
De va några killar som hade köpt ny skotare me tilten färdigt påmonterad.
Dom va nöjda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar