Skotare
grot skotning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga ingrot skotning
Ellingsson - tor 15 nov 2007, 15:15
tor 15 nov 2007, 15:15#13489hur lägger man på ett grotlass på bästa sätt på en 1410? ska köra grot i nån dag nu framöver och de finns väl säkert nån bra teknik för det också,skulle vara tacksam för tips
TS

tor 15 nov 2007, 15:37#13491har kört mycket ris med standard 1410, men lägg en stock i varje hörn, sen är de bara och och lasta bak och bygg eftersom framåt
Här får ni en bild på gamm maskin jag kör
Här får ni en bild på gamm maskin jag kör

tor 15 nov 2007, 16:44#13492hur mycket grot ska du köra eller hur länge?
tor 15 nov 2007, 18:00#13494Såga till dig några långa stockar 6-7m å lägg i botten och på bankarna så du får mer plats om du har möjlighet, om det finns så lägg grova toppar å annat dylikt tvärs över så du får upp nån bredd på lasset.
tor 15 nov 2007, 18:38#13497När jag skotade grot med min Rapid så hade jag en avkapad lasbilsram med ett svetsat T i änden iförd mellan bakre bankarna, länden var drygt 2m på hela konsruktionen och förlängde lastytan med nästan 1.5m.
Billig och bra konstruktion, fick dock passa sig så man inte lastade förmycket baklass om man körde färskt ris, då kunde man lyfta traktordelen i uppförsbackarna
Billig och bra konstruktion, fick dock passa sig så man inte lastade förmycket baklass om man körde färskt ris, då kunde man lyfta traktordelen i uppförsbackarna
fre 16 nov 2007, 19:55#13537så här ser ett bra grot lass ut och det finns inga hjälpmedel pa vagnen
http://i12.tinypic.com/7wolezk.jpg
http://i12.tinypic.com/7wolezk.jpg
fre 16 nov 2007, 22:02#13542Ja det var ett redigt lass.... jag brukar slippa köra grot för det mesta men man har ju testat nåra dagar med Gremon... jag tyckte det var ett jävla plockande rent ut sagt så jag ska nog hålla mig till virke istället:)
fre 16 nov 2007, 23:40#13550Väldigt dålig bild men det går köra stora lass utan modifieringar.
Bäst är det om du tar grova toppar och lägger i botten. Sen bygger antingen med riset som när du kör stock i längsled eller om det är gott om plats på hygget kan du lägga riset på "tväre"...
Jag bygger bakåt först så de högst där sen är det bara att häva på så högt du räcker med kranen.
Tryck ner lasset med hjälp av kranens egenvikt samt kan du använda utskjutet att trycka med.
Viktigt att tänka på när du tar högen från backen att du inte får med dig grus och sten. Själv tar jag i ena änden av rishögen och "rullar" den ett halvt varv. Sen är det bara att vinkla gripen så får du med dig hela högen i ett tag om de e hyfsat ris.
Mycket nöje!!!
Sen blir det såhär fint...
Bäst är det om du tar grova toppar och lägger i botten. Sen bygger antingen med riset som när du kör stock i längsled eller om det är gott om plats på hygget kan du lägga riset på "tväre"...
Jag bygger bakåt först så de högst där sen är det bara att häva på så högt du räcker med kranen.
Viktigt att tänka på när du tar högen från backen att du inte får med dig grus och sten. Själv tar jag i ena änden av rishögen och "rullar" den ett halvt varv. Sen är det bara att vinkla gripen så får du med dig hela högen i ett tag om de e hyfsat ris.
Mycket nöje!!!
Sen blir det såhär fint...
mån 19 nov 2007, 22:02#13657
jag har vart med lite och kört en grot anpassad 1410 och dom har visat mej hur man ska "rulla" ihopp högarna men sen när jag själv försöker så blir det bara ett lyft som lägger sig på den andra halvan av högen
? fattar inte riktigt5 hur man ska göra
smaland skrev:Väldigt dålig bild men det går köra stora lass utan modifieringar.
Jag bygger bakåt först så de högst där sen är det bara att häva på så högt du räcker med kranen.Tryck ner lasset med hjälp av kranens egenvikt samt kan du använda utskjutet att trycka med.
Mycket nöje!!!
Sen blir det såhär fint...![]()
jag har vart med lite och kört en grot anpassad 1410 och dom har visat mej hur man ska "rulla" ihopp högarna men sen när jag själv försöker så blir det bara ett lyft som lägger sig på den andra halvan av högen
lör 23 feb 2008, 08:00#20729de är ingen konst att lassa ett rislass!
så här kan ett av mina lass se ut på en standard skotare! nu är den omgjord lite!
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
så här kan ett av mina lass se ut på en standard skotare! nu är den omgjord lite!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar