Skotare

transmisionsproblen på ösa 250-89

11 inlägg 6516 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

transmisionsproblen på ösa 250-89

robin88persson  
#124235 hej började igår med att det blev stop i bränslesystemet fixade det sen kom jag 30 meter så rök en drivaxel av (för andra gången detta året) bogserade ut den med 1270in och la av banden och byte den. så när jag var färdig med det så körde jag och städade lite längs vägen och rät som det var så skenade maskinen när jag backade när jag släppte körpedalen så slog bromsarna till och motorn dog sen när jag skulle starta igen så låg hydrostaten på tryckte på körpedalen så orkade den starta men den fortsate att köra bakåt drog ur sladden till 10 20 lådan och glassäkringen men den fortsatte ändå sen när jag hade startad och stant några gånger så funkade den normalt igen nå tänkte jag och körde in i skogen för att hämta mitt masavedslas lastade på det och körde ut när jag hade 30 meter kvar till vägen i en nedförsbacke så slutar maskinen att driva helt efter att ha provat dom vanligaste elfelen så märkte jag att det gick att backa om man har minst 2000 varv på motorn och läger i backen så går det att baka uppför backen dock sakta men stark sen är man läger i friläge eller framåt så rullar den fram samtidigt som något lustigt hörs typ att oljan går baklänges inan p bromsen slår till framåt vill den inte allas driva så nu har jag hållit på i snart 2 dagar för att få utt ett och samma masavedslas 😡 glömde skriva att jag ha mätt matartrycket och det är bara 10 bar vid tomgång och 20 bar vid 2000 varv (ska vara 19-21 bar konstant) så någonstans läcker det ju invändigt frågan är bara var är det någon som har några ideer?

jag har en reservdelsmaskin 250/707 som jag till somaren när alt har lugnat ner sig ska flyta över hela drivlinan då den bara har gått 7000 tim . så reservdelar har jag men vill inte byta masa i onödan då jag måste köra ut 500 m3 massaved till och leverera några lass ved innan jag har tid med att flyta över motorn/drivlinan?


Senast redigerad av robin88persson sön 29 dec 2013, 21:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

robin88persson  
#124252 när jag mätte trycket när jag backar så blir det upp till 400 bar och framåt blir det bara 50 bar samtidigt som matartrycket sjunker till 5 bar men bakåt så sjunker inte matartrycket därimot dippar åktrycket lite och motorn måste gå på över 2000 varv för att koma upp i 400 bar maskinen vill fortfarand backa en stund även om man läger i framåt och den är ganska stark i backen bara man varva mycket gärna 2800 varv då drar den bra bakåt

   TS
Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124255 Du har ett klassiskt transmissionspumpshaveri,är ena ställkolven som är loss :!:

Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

robin88persson  
#124261 ok det med att den skenade inan i dag då och sen gick den igen? vad kan det bero på? och vad är det som orsakar det? men är du säker på det för i så fal så får jag byta transmisionspumpen i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124310 Ett elfel i effektregleringsboxen ( styrförstärkaren) kan väl iofs orsaka att han skenar iväg,men om han som du skrev att driften låg i åt nåt håll trots att du rivit loss glassäkringen på EF-kortet och dessutom kontakten till styrförstärkaren så finns ingen annan möjlighet än att nånting ( troligvis en ställkolv och/eller oklagringen ) är lös inne i pumpen och förhindrar att han går till 0-läge igen.

Ifall en ställkolv kommer lös så kan man ibland köra ett tag ännu,detta eftersom ibland kilas cylindetrumman fast där den ska va.

Vi hade på en Master en gång när ena ställkolven var loss att matartrycket var ok,backhögtryck ok men fram kom han bara till 200 bar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

robin88persson  
#124320 okej men backen är inte som den ska heller. den driver när bara man varvar upp den bakåt och efektregleringen är bortkopplad och då går trycket upp till 400 bar (ska vara 460) och så vipar det ner till 200 imelan åt och sen så ligger matartrycket på ca 10 bar på tomgång och 21bar vid fulgas fast läger man i framåt så sjunker det till 5 bar. är det någon fara att köra utt den ur skogen tror ni? om jag frikopplar växellådan och drar hem den och bara har motorn igång så det går att styra tänker mest på om det kan ha kommit utt järn spån i hydraulsystemet?

   TS
Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

Supereva  
#124335 Spånen far runt i transmissionskretsen och kan komma till stora hydr.filtret via läckoljeledningen (som tar hela matarpumpens läckflöde). Om filtret är täppt kan det bypassa och sen har du silverfiskar i hela systemet och kan skrota maskinen. Om filtret är nytt och fräscht inget problem. Som mästare på att pajja pumpar kan jag bara säga att ett pumphaveri kan bete sig nästan hur som helst men det blir aldrig bättre av att ha dieselmotorn igång.
Om du byter pump så se till att byta åkmotorn också samt transmissions- och returfilter på maskin. Renhör även dom två grova slangarna noga. Mkt noga med avluftning och igångkörning enl instr. boken för att undvika initialskador på nya grejor.

Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

robin88persson  
#124345 det första jag gjorde när detta problemet kom var att byta transmisionsfilter och där var helt rent från metal

   TS
Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124413 Jag skulle inte starta maskien överhuvudtaget sen man konstaterat pumpfel.
Kör man vidare kan han sända in skrot i åkmotorn oxå så den havererar.

Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

robin88persson  
#124419 maskinen står i vatten nu så fundera på att bogsera utt den. jag har frilagt växellådan men sen så måste jag ju kunna styra med och då måste jag ju ha motorn igång och bromsarna är ju bara att sätta ström på så släpper dom ju. men om det är en ställkolv som är lös så borde det väl inte komma in metallspån? sen ska väl inte oljan cirkulera mellan pumpen och motorn om den liger i friläge? jag har ju en hydrostat motor med om det skulle ha komit skit i den i värsta fall. det viktiga är ju att det inte komer utt något i övriga hydraliken?

   TS
Avatar Fallback

Re: transmisionsproblen på ösa 250-89

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124451 Tja du avgör ju själv förstås,men så här är det:
När dieseln går så snurrar pumpen.
Du har nånting fel inne i pumpen,antingen en ställkolv som är lös eller så har ena oklagringen gått och då har du pumphuset fullt med rullar från lagret.
Alla dom här lösa bitarna hamnar förr eller senare emellan kolvarna i cylindertrumman och då brukar det bli goodbaj direkt.
Det enda positiva är att inget skrot kan gå vidare till arbetshydrauliken,utan det fångas upp i returfilter+magnet i hydraultanken.
Du måste själv avgöra vad som är billigare,bogsering eller riskera åkmotorhaveri :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar