SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skotare

Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

67 inlägg 33552 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860925Kedjor lär man ju ha. Inte jättedyra i den dimensionen men ändå. Boggieband? Brandsläckningsutrustning? En bonde som brukar ta hem sin traktor vaje dag får vänja sig av med det och skaffa en flaktank.

Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

svampbob  
Camaro1969 skrev:känns ju fel att jämföra med en proffsmaskin som rottne..

vad kostar de motsvarande maskinerna hos terri, vimek och malwa? ingen som vet?

Enligt uppgift så stod Farma och Vimek i montrarna bredvid varandra på skogsmässan som var i England i höstas och då påstod spekulanterna att det skilde en miljon mellan Vimeks 870 och Farma LF 8. Så mycket vet jag att man köper inte en ny 870 för 1,7 miljoner så jag ställer mig lite tveksam till de 2,7 miljonerna.

Användarvisningsbild

svampbob  
Skogsola skrev:Kedjor lär man ju ha. Inte jättedyra i den dimensionen men ändå. Boggieband? Brandsläckningsutrustning? En bonde som brukar ta hem sin traktor vaje dag får vänja sig av med det och skaffa en flaktank.

Jag tankar bränslet i 25 liters dunkar från farmaren och har sugpump på både skotare och skördare. Det funkar väldigt bra.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Skogsola skrev:Kedjor lär man ju ha. Inte jättedyra i den dimensionen men ändå. Boggieband? Brandsläckningsutrustning? En bonde som brukar ta hem sin traktor vaje dag får vänja sig av med det och skaffa en flaktank.

Absolut kedjor o boggieband
Tänkte mer i termer av exv lång/kort kran,sol gardiner,centralsmörjning,nån slags datorutrustning osv osv som utrustning som gör att priset stiger ytterligare. Om sånt finns att tillgå förstås ?

Wrangler  
#861086Jag har lite listpriser från tidigare år o en malva skotare år -22 bra utrustad låg på 2,1
En Terri 34c kombi skotare som var bra utrustad låg på 3,3 förra året, en lätt begagnad ren Terri skotare på 50 timmar låg vid samma tid på 2,5.
Vimek 870 har tyvärr inget listpris på
Så farmas 2,7 kanske man helt enkelt hamnar på när man bygger ..

bgsentr  
Skogsola skrev:Men vem ska köpa LF8? Har man råd att lägga 2,7 mille för hobbykörning så har man råd med en Rottne F10 också.

Vad kostar en f10?
Jag är inne någon gång ibland på Höglandets som servar Rottne.
Tycker det är lite svårt att ta en tillverkare på allvar som bygger maskiner på gängstång och armeringsjärn

maltex  
#862197Traktornord har en Vimek870.2 för 2.45 milj ute på Blocket nu, visnings maskin som gått 25tim.Något för den som vill jämföra priser på mindre skotare.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).