lör 02 okt 2010, 10:27#102414Har man inget schaktblad där framme så blir det lätt så.
Räcker med några ha med dåligt hygges rensat så tar masinen en massa stryk.
Skotare
Markberedare på bild.

lör 02 okt 2010, 10:53#102417
Precis , klena vinteravverkade poster brukar också vara ett hellsicke , gott och höga klena stubbar som fastnar mellan bandplattorna som man inte märker förrän det är försent
Kse skrev:Har man inget schaktblad där framme så blir det lätt så.
Precis , klena vinteravverkade poster brukar också vara ett hellsicke , gott och höga klena stubbar som fastnar mellan bandplattorna som man inte märker förrän det är försent
Pain is temporary , glory is forever
lör 02 okt 2010, 21:44#102455
Jo hörde den förra brann, Umeå eller nåt ??
Tycker dock man kunde riktat det värsta innan man började köra och att ha en stege skulle iaf jag som förare uppskatta.
Jo att det kan följa med massa skit i banden förstår jag med men det ursäktar ju knappast att alla handtag på maskin är knöliga, taket är krokigt och buligt och arbetslampor hänger i sladdarna.
Dit upp når knappast nåt som följer med banden om piloten är lite vaken.
Men jag såg inte hur maskin såg ut när den köptes men jag tycker den såg rätt bedrövlig ut.Lite enkelt underhåll skulle piffa till den massor och jag undrar bara varför man inte gjort det.
Men det känns inte som ett större problem för min del, jag varken kör eller äger traktorn
Lill Junior skrev:Den där framändan va misskött redan när Anders köpte den, gamla mask9n brann ju upp i höstas. Men håller med dej om banden, de där ser verkligen bedrövligt ut....
Jo hörde den förra brann, Umeå eller nåt ??
Tycker dock man kunde riktat det värsta innan man började köra och att ha en stege skulle iaf jag som förare uppskatta.
Kse skrev:Har man inget schaktblad där framme så blir det lätt så.
Klargplutte skrev:Precis , klena vinteravverkade poster brukar också vara ett hellsicke , gott och höga klena stubbar som fastnar mellan bandplattorna som man inte märker förrän det är försent
Jo att det kan följa med massa skit i banden förstår jag med men det ursäktar ju knappast att alla handtag på maskin är knöliga, taket är krokigt och buligt och arbetslampor hänger i sladdarna.
Dit upp når knappast nåt som följer med banden om piloten är lite vaken.
Men jag såg inte hur maskin såg ut när den köptes men jag tycker den såg rätt bedrövlig ut.Lite enkelt underhåll skulle piffa till den massor och jag undrar bara varför man inte gjort det.
Men det känns inte som ett större problem för min del, jag varken kör eller äger traktorn
tor 27 jan 2011, 20:48#116459Några bilder på våra MB.
Det började med den gamla hederliga 971:an som först varit skotare därefter Skogsjan gripprocessor och sen blev markberedare. Började med Donare 280, bytte till 870 H aggr med 4 stjärninga rivhjul, fick sedan byta till 3 stjärniga. Gick varm i hydrauliken och mycket strul. Bytte aggregat till ett spirrans nytt aggr från TTS. Då blev det mycket bättre.
Sen blev det även en Wadellfräs på en 250, Ivecodiesel som hjälpmotor och lös farmartank på vagnen.
Sen blev det även en Volvo BM 980 som blev ombyggd till MB med TTS aggr. Ingen bild dock.
971 gick ur tiden och ersattes med 280/707 som slaktades upp och byggdes om, bilden från premiärturen.
Vilken drömmaskin, stark, kort och smidig, dieselsnål. Aggregatet går som en dröm på denna. Kan inte för mitt liv förstå hur man kan lägga ner tillverkningen av detta aggregat. Grovt robust och billigt. Låga tryck och fin hydraulik som inte värmer olja.
Dags att pensionera 980:n och slakta upp en till 707:a. Nymålad och grann.
Nu åker vi med dessa och slåss om jobben med billigare arbetskraft från öst.
Nytt på fronten är även denna Karl Oskar som verkar arta sig ganska bra men som ni seriösa MB vet så hör inte grävmaskiner hemma i skogsterräng. Basmaskinen är en EC140 blcm med kraftigare och förhöjd bandvagn.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Det började med den gamla hederliga 971:an som först varit skotare därefter Skogsjan gripprocessor och sen blev markberedare. Började med Donare 280, bytte till 870 H aggr med 4 stjärninga rivhjul, fick sedan byta till 3 stjärniga. Gick varm i hydrauliken och mycket strul. Bytte aggregat till ett spirrans nytt aggr från TTS. Då blev det mycket bättre.
Sen blev det även en Wadellfräs på en 250, Ivecodiesel som hjälpmotor och lös farmartank på vagnen.
Sen blev det även en Volvo BM 980 som blev ombyggd till MB med TTS aggr. Ingen bild dock.
971 gick ur tiden och ersattes med 280/707 som slaktades upp och byggdes om, bilden från premiärturen.
Vilken drömmaskin, stark, kort och smidig, dieselsnål. Aggregatet går som en dröm på denna. Kan inte för mitt liv förstå hur man kan lägga ner tillverkningen av detta aggregat. Grovt robust och billigt. Låga tryck och fin hydraulik som inte värmer olja.
Dags att pensionera 980:n och slakta upp en till 707:a. Nymålad och grann.
Nu åker vi med dessa och slåss om jobben med billigare arbetskraft från öst.
Nytt på fronten är även denna Karl Oskar som verkar arta sig ganska bra men som ni seriösa MB vet så hör inte grävmaskiner hemma i skogsterräng. Basmaskinen är en EC140 blcm med kraftigare och förhöjd bandvagn.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Re: Markberedare på bild.
wrytter - tor 15 sep 2011, 19:13
tor 15 sep 2011, 19:13#139305Kanske man måste lägga upp lite bilder på 1710an min! : )
Re: Markberedare på bild.
wrytter - tis 25 okt 2011, 21:57
tis 25 okt 2011, 21:57#143644Jag vart riktig seg då det gällde att lägga upp bilder, men har nu syncat iphonen med nya bärbara och överfört lite bilder, så jag tänkte ladda upp några nu 
Vart några bilder iallafall.
Skapa konto

Vart några bilder iallafall.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
fre 28 okt 2011, 20:54#143940Snyggt bygge, Wrytter! Nästan som man skulle gjort det själv. Du får gärna ge oss mer detaljer om både maskinen och framför allt djupdykningen. Grattis till den förresten, nu är du markberedarkusk på riktigt
Hammer Down
tis 08 nov 2011, 01:55#145028jösses vilka däck
inte ofta man ser såna på maskiner med bogie... med tanke på att axelavståndet på bogien på 933 är typ 1,90 så måste dom där däcken vara typ 1,70
http://www.machineryzone.eu/used/skidde ... dder.html#
inte ofta man ser såna på maskiner med bogie... med tanke på att axelavståndet på bogien på 933 är typ 1,90 så måste dom där däcken vara typ 1,70 tis 29 nov 2011, 16:39#148143Jag såg en bild på en Timberjack skidder markberedare, och ja undrar vatr går denna maskin? Ägare? Häftigt bygge men usel förarkomfort kan ja tänka mej utan boggi
ons 30 nov 2011, 01:38#148242De är Eddie Hagfälts gamla, brunnen men under uppbyggnad. Går en likadan i Trysil.
Den nyttigaste läxan livet lärt mej är att idioterna många gånger har rätt.
Winston Churchill
"When I die, I want to die like my grandfather--who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car"
Okänd
Winston Churchill
"When I die, I want to die like my grandfather--who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car"
Okänd
tor 01 dec 2011, 00:09#148375Okej vad är den andra för maskin då? Är det en jd, har för mej att ja sett den på blocket för ett bra tag sen?
tor 01 dec 2011, 02:13#148382Jo den va på blocket i våras/somras nån gång, har för mej att de Huljen Forest som sålde den.
Den nyttigaste läxan livet lärt mej är att idioterna många gånger har rätt.
Winston Churchill
Okänd
Winston Churchill
Okänd

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).