tis 10 mar 2009, 12:07#53140Hejsan alla!
Länge sen jag var här och tittade, konstigt vad lite tid man har över nuförtiden.
Såg att någon hade frågat vad nallarna lastade. På stor nallen gick de ca 22 lösmeter.
Vaa??? Tänker säkert några nu. Okej enligt hur vagnen var byggd gick de inte på så mycket, men med förlängda stöttor
så fick man på en hel del. Orsakerna till att det var så våldsamma lass berodde på en del olika saker. Främst fanns de
knappt några skogsbilvägar. D.v.s långa avstånd, ofta var man även två på jobb, en körde maskin den andra vinscha fram virke.
Vilket gjorde att han inte kunde jobba när man körde iväg för att lasta av.
Brukade lasta så mycket kranen klarade av på höjden och om terrängen tillät det. Dock ska de tilläggas att det var ju inte bara en gång som jag var och välte vagnen. Men men unga och dumma var vi.. iaf unga. Ja kanske vi var dumma också.
I dagens läge så tänker nog ni som är aktiva i skogen efter lite bättre. Har förstått att ni kör inte med överlass om de kan undvikas.
Och så hade någon frågat om däcken på traktorn. De special mönster som nallarna hade original hade inget med driften att göra, utan de var gjorda så för att banden skulle ligga rätt. Största delen av de nallar som ännu finns kvar har ju numera vanliga jordbruksdäck, pga att de inte längre går att få tag på originaldäck.
Ska tilläggas att de är inte riktigt optimalt. Prata med en som faktiskt har kvar en nalle för några år sedan. Han sa att däcken han har nu är för mjuka vilket hade orsakat en del punkteringar pga kvistar som hade fastnat i banden.
Nej nu ska jag ta gamla 868:an å hämta hem ett vedlass.
P.S. Lastar inte allt vad kranen kan på den så lite klokare har man ju kanske blivit.