SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skotare

Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

67 inlägg 24373 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Camaro1969  
#860653 den vart mer än 100% dyrare än man först tänkte sig alltså?

med den prislappen tror jag det blir svårt för dem tyvärr

Rottne skotare
Användarvisningsbild

svampbob  
Camaro1969 skrev:den vart mer än 100% dyrare än man först tänkte sig alltså?

Skotare har aldrig varit billiga. Jag gick nu in och kollade på Kranmans 960 skotare och med tillbehör så ligger den nära 1,1 milj. Nog tror jag att det finns några skogsbönder som kommer att byta upp sig till Farman.

Frågan är om yrkesanvändarna kommer att välja Farma framför de mer etablerade alternativen.

adahlm  
Frågan är om yrkesanvändarna kommer att välja Farma framför de mer etablerade alternativen.

Jämför man med Ponsse / JD / Valmet så har de ju motsvarande modeller med ca. 9000kg bärförmåga, men egenvikten på dessa är kring 14-15 ton, och är halvmetern bredare än Farman,
Dessa siffror borde ju vara tillräckligt argument för att välja den billigare Farman för nästan samma kapacitet?

alias  
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:den vart mer än 100% dyrare än man först tänkte sig alltså?

Skotare har aldrig varit billiga. Jag gick nu in och kollade på Kranmans 960 skotare och med tillbehör så ligger den nära 1,1 milj. Nog tror jag att det finns några skogsbönder som kommer att byta upp sig till Farman.

Hur förhåller sig listpriset på Vimeks 8WD skotare till dessa?

Farman ger mig associationer till Norcars skotare (bortsett ifrån hyttplaceringen).

Vad kostar hjulmotorerna på Farman (vill minnas att detta var en svag punkt på Norcaren, men det kanske berodde mer på dimensionering eller tillverkare mer än själva grundkonceptet?)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#860670 tänkte samma sak att steget till malwa, terri och vimek inte borde va så stort..

vad kostar deras motsvarande?

kranmans 960 är kanske inte den jag tänker man ska jämföra med i första hand?

Användarvisningsbild

rokon  
#860678 Kan man tänka sig att reservdels priser och tillgång kommer bli bättre i långa loppet för den som är kapabel att utföra framtida reparationer själv? Jag kan tänka mig att farma får en rätt så långlivad skotarmodell om den även kan funka med skördaraggregat (Kombi)
Om en del skogsägare som är självverksamma väljer denna samt tar åt sig en del uppdrag också så kan de nog sälja rätt många maskiner tror jag. Tänk bara att dessa maskiner då kommer endast i bästa fall gå enskift, viket bara det borgar för fler års livslängd visavi något större maskiner som går tvåskift hos entreprenörer?

Användarvisningsbild

svampbob  
#860701 Fel tråd men just i detta nu lämnar min sista sexhjuling gården.

bgsentr  
#860880 Provkörde i tisdags!
Gillade den!
Stor hytt
Kraftig midja
Lagom stor
Gick mjukt o fint
Inget fjoll och bjäfs
Sen återstår att se hur det går med 8 hjukmotorer, flera har provat genom åren, men jag vet inte om det varit så lyckat.
Kostar 2,7 milj, vad kostar tex rottne f10?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#860903 känns ju fel att jämföra med en proffsmaskin som rottne..

vad kostar de motsvarande maskinerna hos terri, vimek och malwa? ingen som vet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860906 Fel? Högst relevant. En hobbymaskin får inte kosta som en proffssmaskin. Då är det meningslöst och det är därför man kan tveka inför upplägget.

maltex  
#860907 Terri34 Malwa560 Vimek610 är ju mindre maskiner men du hamnar säkert runt 1.5 för en sån. Vimek870 är närmare i storlek så då blir prislappen högre. Det är förmodligen inte samma kundgrupp som köper dom stora drakarnas 10tons gallringsskotare som funderar på LF8an.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860908 Men vem ska köpa LF8? Har man råd att lägga 2,7 mille för hobbykörning så har man råd med en Rottne F10 också.

adahlm  
#860909 Svårt att jämföra med de stora JD / Ponsse / Komatsu då de väger över 5tn mer men har typ samma lastförmåga

maltex  
#860910 Målgruppen för LF8 är nog inte hobbykörare i förstahand,måste väl ha mycket fritid om man ska kunna utnyttja den förmodade kapaciteten.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#860916 Är priset 2,7 fullt utrustad maskin eller måste man plocka på diverse detaljer för att få LF8:an som man själv vill ha den som höjer priset ännu lite till?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).