Skotare

Webasto thermo 50

44 inlägg 2852 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori

Re: Webasto thermo 50

Tralsmo  
#898240Så här ser överhetningsskyddet ut.

Man får trycka ner mitt i gummiblåsan för att återställa.

De här är ett termopro 90 men just de här brukar se likadant ut på alla.

Ja tror inte de i grunden är värmaren de är fel på.

Kod F1 säger att den inte startar men styrningen i värmaren vet inte varför. Några andra besked står inte.

De sannolika är att vattnet inte cirkulerar å de kan bero på värmekranen I hytten som måste va helt öppen för att värmaren skall kunna cirkulerar vattnet.
Men me tanke på att TS har problem med temperaturen på maskinen så kan ju grundfelet va där.

Som ja redan nämnt så förstod jag att föregående ägare på min gamla 840.2 haft detta bekymmer på grund av felaktigt blandat kylväska av miljö modell.
Det här va tydligen ganska vanligt när detta introducerades å kunderna själva blandade glykogen å vattnet.
Komatsu säljer bara färdigblandad. Troligen just därför.
Å ja köper bara färdigblandad just därför.

Rottne skogsmaskiner

Re: Websto thermo 50

Tralsmo  
Dennus92 skrev:Skall kolla detta imorgon. Hur funkar värmaren när motorn är igång ? Har problem att ja inte får värme i hytten trots drift temp o motorn vill gå onödigt varm så ville testa värmaren för o utesluta vatten pumpen på maskinen. Slangarna blir varma och vredet är bytt men känns som värmen inte kommer igenom paketet. Hur funkar värmaren när motorn nått drift temp ?

Ja skummade tråden å läste detta igen.

När motorn är uppe i drifts temperatur kommer ju värmaren å tagga ner eftersom den inte behöver tillföra mer värme.
Exakta procedur vet ja inte men den kommer nog å arbeta fast bara med liten effekt.

Du kan inte testa maskinens vattenpump genom å köra värmaren. Funkar inte impellern i maskinens vattenpump kommer motorn å överhettad å koka på nolltid.

De vanligaste felet med kass vattenpump på maskinen är ju att den börjar läcka.
Kan inte minnas att ja råkat ut för en impeller som lossnat.

Sen noterar ja att du bytt vredet å då gissar ja att du menar värmekranen I hytten. Den ska stå på max värme när värmaren går.

hfab  
Dennus92 skrev:Jag kollar lite slangar o lite nu och de finns inte vatten i den ena slangen ifrån värmaren så de förklarar varför den kokar o ingen värm i hytten. Skall fortsätta felsöka under dagen

Det låter som att du måste lufta värmepaketet.
Varmt vatten från dieselvärmare brukar gå till värmepaketet.
Har maskin stått en längre tid kan vatten runnit ur värmepaket och du får en luftficka.
Då kokar dieselvärmaren på några sekunder.

Användarvisningsbild

Dennus92  
#898248Hur luftar jag detta ?

TS
Användarvisningsbild

Dennus92  
#898249Förra ägaren påstår att vredet till värmen är bytt men jag vet inte om ja vill gå med på det. Eftersom kranen borde enligt boken ge full värme om den inte funkar vilket den inte gör så utgår jag ifrån att de är luft eller att de är tätt någonstans tyvärr.

TS

Tralsmo  
#898251Ja nu är ju inte ja insatt i TS maskin (gremo 1050).

Allafall har du en klimatanläggning (2012 väl?).
Då styrs vredet av styrdatorn till klimatanläggning å därifrån från värmaren när den går.
De borde gå att plocka bort eldelen på värmarkranen å öppna den manuellt för att säkerställa att den är helt öppen.

Det här med att lufta kan va problemet.
De här är en skördare?

Beroende på hur värme elementet sitter kan de va relevant me luftning.
MEN har du problem med temperaturen på maskinen så är vi tillbaka på täppt kylsystem, felaktig vattenpump (på maskin).
Detta bör fixas först.

Slingan till värmepaketet å värmaren bör inte påverka temperaturen i motorn.
En gången topp packning kan generera luft i systemet så värmaren inte går som den skall (egen erfarenhet).

Användarvisningsbild

Dennus92  
#898252Det är en skotare och de är manuellt vred till värmen kallt o varmt inte inställning av exakt digital temp så att säga. Men kylan justeras iaf och funkar men värmen finns inte. De här med luftning skall jag kolla är de någon som vet hur man gör ? Värmepaketet sitter ju rätt så högt upp

TS

Tralsmo  
#898254Sitter värmepaketet högt i förhållande till motorn kan de va luft.

MEN de bör inte påverka motortemperaturen.

Varken på min 845 eller den gamla 840.2 ja hade va luftningen problem i värmesystemet. De luftade sig själv.

På en skördare (där hytten är högre än motordel) kan de va luftningsproblem angående värme å värmaren.

MEN vi är hela tiden tillbaka på problemen med motortemperaturen å de påverkas inta av värmen i hytten.

Användarvisningsbild

Dennus92  
#898255Ja vi hade jätteproblem med vår 950 hpv skördare vi bytte alla vattenslangar och kranen till värmen men de funkade ändå inte sen körde vi nån timme och då släppte de och de kom värme. Men som sagt på denna maskin är ja rädd för att de är tätt någonstans. Ja skulle vilja plocka bort kranen o sätta ett t där för att testa att köra en rengöring och hoppas på de bästa

TS

Anton k  
#898259Kolla så det går förbi vatten genom värmekranen i hytten först. Motorn kan gå lite varm dock inte på rött är viktigt. Om du behöver lufta så behöver du hitta returslangen från hytten o se att det kommer vatten där. Om värmaren gick igår så borde det säkert gå o få igång den igen. Efter tre försök utan att den startar så får man nollställa den med säkringen så den inte sprutar in för mycket bränsle. Kan knappen brevid värmaren vara till matlådan?

Användarvisningsbild

Dennus92  
#898265Skall kolla detta med kranen. Motorn går aldrig jätte varm men upp på 97c när ja har kört ut o då har vi inga backar här på Gotland ändå och den får inte ta i till att tala om. Nej knappen är inte till matlåda ja följde knappen idag och det står extra på den ifrån maskinen. Jag gissar på att de kan vara någon slags fjärrstyrning av värmaren från gsm telefonen som sitter i maskinen. Jag skall fortsätta kolla detta med vatten till elementet på måndag.

TS

hfab  
Dennus92 skrev:Hur luftar jag detta ?

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut i gremo.
Lokalisera in och utgående slang till värmepaketet.
Fyll glykol genom utgående slang. Med motorn avstängd och värmekranen helt öppen.
Sätt tillbaka slangen så fort som möjligt och starta motorn. Öppna gärna locket på expansionskärl och fyll på glykol om det minskar.
Se till att hyttfläkt är på och värmereglaget på max.
Starta även dieselvärmare och hoppas på det bästa

Anton k  
#898757Hur har det gått?

Användarvisningsbild

Dennus92  
#898770Dåligt får man nog säga men har fått upp värme i paketet nu har haft loss det och blåst rent och tagit bort något som har varit ett kadaver en gång i tiden paket var så tätt så jag har aldrig sett något liknande men de blir fortfarande inte så varmt som skall bli men de kommer värme dit iaf även om de är dåligt. Men jag skall ännu skölja rent systemet och känna på vattenpumpen då det gnisslar om remmen när man startar maskinen ibland ner o längre o ibland mindre

TS
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).