Skotare

Unik skotare / troligen inte men vad?

36 inlägg 8472 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori

Re: Unik skotare / troligen inte men vad?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766720Tror nog de är de andra nr som gäller, googlade fram en typskylt till och den hette 17000 xxxxx

Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

tonyo  
#767328Tillverknings nr på traktorn säger att den är från 1964 och samma med motorn. Då fans det bättre saker på marknaden, drivning på vagn, fyrhjulsdrift, mm.
Det kan möjligen vara någon experiment historia från hemek??? Jag tror mej veta att kranen är en Hiab 173.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/skogsmaskin-37/
Nu ger jag upp. 😢

TS

AKKAMAAN  
#767335Jag känner fd chefsingenjören på Hemek sedan 1970-talet, Anders Månsson, han är den som för hand skrivit historik tidslinjen med blått bläck på rutat papper. Så klart var han inte med på 1960-talet men han är mer påläst om Hemek än någon annan. Anders Månsson menade att han inte känner till denna blå maskinen men sa också att det inte var omöjligt att den tillverkats på Hemek (i ett exemplar "på beställning" tror jag då...)
1660663766_hemekanteckningar.jpg

Användarvisningsbild

tonyo  
#767480Tack för ditt engagemang AKKAMAAN 👍
Jag har hittat en bror till den blåa.
http://www.traktordelar.nu/bildgalleri.htm
Lägger upp bilder som möjligen kan leda till något, inte troligt men vad vet man. Nu har vi gjort vad vi kan.
Tack alla som har hjälpt till.

Tk-traktordelar, -Tillverkningsnr, -Bandspännare, -Omlackad, -Svängkolvar till kran i längdriktning, -Finns många emblem, är det här rätt.

TS

AKKAMAAN  
#768585Stötte på en exakt likadan maskin fast röd i ett annat forum. Den hade ingen hemgjord typskylt med KARLA 350. Vagnen troddes kunna vara en Arbro.
Det dök upp en idé om att KARLA kunde vara en förkortning för KARl LArsson.
Men Calle Larsson stavade Carl med "C" så den skylten var nog gjord i efterhand. Men det kan ha varit en KARL Andersson...
Men det verkar inte helt omöjligt att Calle Larsson låg bakom framdelen av maskinen, men inte från 1961 i så fall...

Användarvisningsbild

tonyo  
#768610Tack

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).