ons 11 sep 2024, 17:20#855561Har skogsägaren motorsågskörkort måste det ändå vara en bagatell att såga några rotben 👍
Har själv INGET motorsågkort men såga rotben är för mig i alla fall en bagatellartad sysselsättning.
Rotben som senare hamnar i pannan 😀
Sågar hellre 300 rotben än att skördaren tar så höga stubbar att det inga blir.
På den tiden man förfällde innan processorn upparbetade trädet blev det MASSOR av rotben.
Då sågade man av rotbenen direkt efter fällningen - inga problem.
Va f*n fick ni inget lära när ni gick motorsågkursen ?????????
Man skäller idag på att barnen/ungdomarna sitter många timmar framför skärmar, är en skogsägare inte kapabel att såga rotben när stocken ligger i vältan ska han ingen skog heller äga.
Skotare
Såga i vältor?

ons 11 sep 2024, 18:00#855567Saken är den Janne att när man manuell hugger så är ju rotbenen inga problem alls.
När man sitter i skotaren i vanliga arbetskläder å slutar ve fyra å hemmet bara hägrar.
Då ska man dra på sig funderingen å i värsta fall stå i ett dike fullt me snö eller väta å dra några rotben.
En del kör ju i foppatofflor å gud nåde den som kliver in i maskinen i arbetsskor.
Näää, ja är inte sån.
När man sitter i skotaren i vanliga arbetskläder å slutar ve fyra å hemmet bara hägrar.
Då ska man dra på sig funderingen å i värsta fall stå i ett dike fullt me snö eller väta å dra några rotben.
En del kör ju i foppatofflor å gud nåde den som kliver in i maskinen i arbetsskor.
Näää, ja är inte sån.
ons 11 sep 2024, 18:22#855571Du Tralsmo när jag körde lastbil gjorde jag det ALLTID barfota.
Men det var INGEN svårighet att ta på sig det skodon som var lämpligt när man gick ur lastbilen.
Oftast gick det bra med träskor men ibland fick man ta till stövlar.
För övrigt bör det inte vara några problem att kvällstid såga rotben, de fordon ni nyttjar lyser värre än det värsta julgran, lika ljust som på dagen.
Men folk är väl så bekväma att kan inte föraren såga rotbenen med skördaren blir det hux flux jobbigt.
För övrigt brukar det här nere vara han som kör skotaren som även sågar rotbenen - om jag själv inte redan gjort det.
Skotaföraren brukar lägga stockar med rotben så att de är väldigt lätta att såga.
Annars vet jag en entreprenör - ägare till en mastodontskördare som det aldrig blev några rotben efter.
Han kortade nämligen av varje rotstock så pass mycket att rotbenen blev kvar i skogen, å andra sidan fick han också undan för undan färre uppdrag. 👎
Men det var INGEN svårighet att ta på sig det skodon som var lämpligt när man gick ur lastbilen.
Oftast gick det bra med träskor men ibland fick man ta till stövlar.
För övrigt bör det inte vara några problem att kvällstid såga rotben, de fordon ni nyttjar lyser värre än det värsta julgran, lika ljust som på dagen.
Men folk är väl så bekväma att kan inte föraren såga rotbenen med skördaren blir det hux flux jobbigt.
För övrigt brukar det här nere vara han som kör skotaren som även sågar rotbenen - om jag själv inte redan gjort det.
Skotaföraren brukar lägga stockar med rotben så att de är väldigt lätta att såga.
Annars vet jag en entreprenör - ägare till en mastodontskördare som det aldrig blev några rotben efter.
Han kortade nämligen av varje rotstock så pass mycket att rotbenen blev kvar i skogen, å andra sidan fick han också undan för undan färre uppdrag. 👎

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).