Skotare

Jämndragning

36 inlägg 14369 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Järnoxen  
#891543Jag minns inte exakta kraven men vid väg, kan vara över viss hastighet, så ska nedersta delen (tror 1,5m) vara jämndragen och över det ska helst vara något tillbakadragen och absolut inte sticka utanför den jämndragna kanten. Dessutom så ska ändarna på vältorna vara utformade på visst sätt med en viss lutning. Detta för att minimera riskerna om någon mot all förmodan skulle köra av vägen just där vältan är.

Vad lagen säger är att man ska ha tillstånd från väghållaren för avlägg vid väg, vid allmän väg finns detta reglerat i tillståndet från trafikverket. Trafikverket har personal som utövar tillsyn längs vägarna, i deras uppdrag ingår bland annat att kontrollera att de avlägg som har tillstånd är utformade på (tillräckligt) korrekt sätt och rapportera avlägg som inte är utförda på korrekt sätt eller saknar tillstånd. Jag gissar att för många brister i hur avlägg utformas kan leda till indraget tillstånd. Oftast används generella tillstånd för virkesköperen inom ett visst geografiskt område, med anmälningsplikt för varje enskilt avlägg.

Trafikverkets föreskrifter för avlägg finns att hitta på nätet för den som är intresserad.

Rottne skogsmaskiner

Tralsmo  
#891578Ja har lärt mig som föregående talare säger.

En del kontrollanter kan vara väldigt kitsliga Har själv fått åthutning på krabbiga avlägg.
Men finns de plats så kan man köra me näsan mot vägen å lasta av på sidan då blir de perfekt.

AKKAMAAN  
Tralsmo skrev:En del kontrollanter kan vara väldigt kitsliga Har själv fått åthutning på krabbiga avlägg.

Vilka är "auktoriserade" kontrollanter?

Tralsmo  
AKKAMAAN skrev:
Tralsmo skrev:En del kontrollanter kan vara väldigt kitsliga Har själv fått åthutning på krabbiga avlägg.

Dom här från Vägverket som med jämna mellanrum åker runt å kontrollerar vägarna.
Ja har en bekant som har de som jobb. Själv har ja inte fått skäll av honom men väl av en annan.

Användarvisningsbild

svampbob  
Tralsmo skrev:
AKKAMAAN skrev:

Dom här från Vägverket som med jämna mellanrum åker runt å kontrollerar vägarna.
Ja har en bekant som har de som jobb. Själv har ja inte fått skäll av honom men väl av en annan.

Trafikverket men det har nu i några år diskuterats att dela upp det igen och gå tillbaka till väg och banverk.

Jag minns aldrig att jag under min korta sejour som vågmästare inspekterade vältor men väl att timmerkörare kunde ringa och ha önskemål.

Tralsmo  
svampbob skrev:
Tralsmo skrev:
AKKAMAAN skrev:

Trafikverket men det har nu i några år diskuterats att dela upp det igen och gå tillbaka till väg och banverk.

Jag minns aldrig att jag under min korta sejour som vågmästare inspekterade vältor men väl att timmerkörare kunde ringa och ha önskemål.

Förlåt, naturligtvis Trafikverket.
Min bekant (som ja känt hela livet) bytte jobb för å komma närmare hem för några år sen. Ja träffar honom me jämna mellanrum ute på vägarna häromkring när han är på sina inspektioner under.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).