Skotare

alternativ till 6 spaks?

20 inlägg 2942 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Re: alternativ till 6 spaks?

DPN  
gnisten83 skrev:Har ett paket liggande hemma utrivet från en 868 med 7 slid och styrning med IPS 302 o kattskallar.
Har legat på en pall utan att monteras hela tiden
Köpte de för 10-12år sen för att ha de på traktorn men insåg snabbt att de var lite väl klumpiga att ha där, blev EX38 o Digistick istället från Weimer

Ok, har haft kattskallar och IPS 302 på en grävare och trivdes väl inte jättebra med dom heller

Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

DPN  
AKKAMAAN skrev:
DPN skrev:Kom du vidare med detta? Jag står nämligen och funderar på exakt samma sak! 😊

Om du har en 868 original med 5/6-spak så är detta det verkliga lågbudgetalternativet. Det mekaniska kan du bygga själv om du är lite mekaniskt händig. Spakhandtag med elvippor går säkert att hitta nånstans, om inte begagnat. Det lilla kruxet är tryckluftservot för grip och utskjut. El-luftventiler finns nya att köpa. Däremot de dubbelverkande slidkontrollerna (för original ventilpaketet) för tryckluft tillverkas nog inte längre och de kanske finns begagnade hos Alfta produkter.
Alla andra tvåspakslösningar,hydraulservo eller EHC-servo kräver byte av ventilpaket och då talar vi om en inköppsbudget för Rotecs system på ca 4500 euro inklusive ett paket som klarar 150 l/min. Din originalpump ger 81 L/min vid 1500 rpm och du skulle kunna klara dig med ett ventilpaket som klarar 70 L/min. Det kostar med spaksats ca 4000 euro.
Om du dessutom har en extra 25 L/min frontpump som du vill lägga ihop med 81 literspumpen då måste du nog ha 150 Liters paketet. Men det beroro helt på om du kommer att köra kranen på 1500 rpm. Om du kör kranen på ca 1100 rpm så skulle du klara dig med 70 literspaketet i båda flödesfallen.
Risken med att köra högre flöde än rekommenerat genom ett ventilpaket ligger i risken för kraftig överhettning och högre bränsleförbrukning.
En sak att beakta är hur du vill göra med terrängstyrningen. Om du behåller original ratt och terrängstyrning, vilket förenklar installationen, så så behöver du ett ventilpaket med 5 alt 6 sektioner beroende på kran med eller utan utskjut

Bild

Det finns en Facebook grupp för intresserade av Rotecs Ergo DigiStick där även Rotecs ägare Jorma Johansson finns med LÄNK

Toppen, tack för bra info! Har du testat att köra med det mekaniska systemet? Tänker om det faktiskt upplevs bättre än original 6 spaks.. det får ju inte gå för tungt att använda alla reglagen

AKKAMAAN  
DPN skrev:Toppen, tack för bra info! Har du testat att köra med det mekaniska systemet? Tänker om det faktiskt upplevs bättre än original 6 spaks.. det får ju inte gå för tungt att använda alla reglagen

Hade två skotare, 668 och 868 plus 3 övningskranar med detta mekaniska 2-spaksystem. Hade 100-tals elever som fick sin krankörningsfärdighet med detta system.
Visst, det går inte att jämföra med hydrauliskt i och dagens EHC system, men det är 10X bättre än ren 6-spak.
Är den en skillnad jämfört med hydrauliskt i och EHC, så är det att öst-västliga spakrörelse går lika tungt som nord-syd rörelserna på spakarna. Och detta gör att system inte uppfyller de ergonomiska kraven som Forskningsstiftelsen Skogsarbete upprättade på 1970-talet. Har inte tillgång till den checklistan längre men det gjordes en uppdatering på 1990-talet efter att minispakarna hade etablerat sig på marknadenLÄNK
1775430820_1000004039.jpg

Användarvisningsbild

DPN  
#908782Perfekt, tack. Ska titta vidare på en sådan lösning 👍

Användarvisningsbild

paavo25  
#908784De lite klarande, servon på 60kg som i länken och spakar, el sådannd ca 200€ styck, lite el behövs, men sedan stäbara rampar och sånt går ju sen att ställa så de blir modernt, i stolens armstöd. Lättast för händer och orginalspakarna blir kvar

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).