Skotare

Øsa 250

21 inlägg 3257 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Re: Øsa 250

Gunder  
#855577Men i manualen stod det bare at den skulle måles ved motor i gang og det oppfattet jeg som tomgang. Da ga den ingen spenning. Burde jeg teste en gang til med ulik rpm?

TS
Rottne skogsmaskiner

AKKAMAAN  
Gunder skrev:Men i manualen stod det bare at den skulle måles ved motor i gang og det oppfattet jeg som tomgang. Da ga den ingen spenning. Burde jeg teste en gang til med ulik rpm?

Det stämmer som du säger. Mitt misstag. Vid test av varvtalsgivaren så skall spänningen ligga mellan 0.5 Volt och 60 Volt.varvta

Användarvisningsbild

Gunder  
#856195Ny turtallsgiver montert uten resultat

TS

Tralsmo  
#856196Ja har haft en ösa 250 1983.

Där fans en knapp där man kunde koppla hydrostatsystemet i läge terräng, då reglerade de sjäv man ställde de bara på den max hastighet man ville ha.
Va de frånkopplat fick man justera hastigheten på potentiometern hela tiden själv.

På min slutade terängläget att fungera. Så ja körde på de vanliga läget å justerade potentiometern kontinuerligt.
Vill minnas att maskinen inte flyttade sig i terängkäget alls.
Väldigt länge sen så ja minns inte detaljerat.

Kanske akkaman har koll på va ja pratar om?

Bara en brainstorming.

AKKAMAAN  
Tralsmo skrev:Ja har haft en ösa 250 1983.

Där fans en knapp där man kunde koppla hydrostatsystemet i läge terräng, då reglerade de sjäv man ställde de bara på den max hastighet man ville ha.
Va de frånkopplat fick man justera hastigheten på potentiometern hela tiden själv.

På min slutade terängläget att fungera. Så ja körde på de vanliga läget å justerade potentiometern kontinuerligt.
Vill minnas att maskinen inte flyttade sig i terängkäget alls.
Väldigt länge sen så ja minns inte detaljerat.

Kanske akkaman har koll på va ja pratar om?

Bara en brainstorming.

Japp jag vet vad du pratar om. Dock haltar termerna något. Detta med hydrostaten och "terrängläget" kontra "inte terrängläget" existerar inte i ÖSA 250 vokabulär. Det du kallar "terrängläget" är det läge hydrostaten alltid ska gå i aovsett normal körning i terrän eller normal körning efter landsväg. Det enda som skiljer är att vid terrängkörning så har vi alltid allhjulsdrift och lågväxel ilagd. Vid (ängre) vägkörning lägger man i högväxel och vid behov, vid halkföre, så kan man lägga i allhjulsdriften också.

Kontrollknappen för ditt "terrängläge" har en kugghjulssymbol på knappen med ett "A" inuti kugghjulet. "A"-et står för "Automatik" men i instruktionsboken kallar man det för "Effektreglering". Effektreglering stys av en stryförstärkare i en större aluminiumlåda i elcentralen med hjälp av en "Vervtalsgivare" som "räknar kuggar" på svänhjulets startkrans.
Om man lägger ur effektrekleringen så "skenar" maskinen om inte potentiometern är nervriden till noll(0).
Det kan uppståsituationer i brant terräng där man med fördel kan lägga ur effektregleringen och bar krypa framåt sakta med potentiometern. Men i princip uppnår man samma sak om man kör med effektregleringen ilagd och vrider ner potentiometer så att man bar får optimal kryphastighet.
Fördelen med effektregleringen ilagd är att maskinen stannar om man släpper upp gaspedalen, ungefär som ett "död-mans-grepp"...

Användarvisningsbild

Gunder  
#856243Ja, det er sånn det skal fungere noe min ikke har gjort i mitt eie. Den har startet å gå med en gang retningsvelger har koblet inn enten fram eller bak. Men nå ingen av delene…..

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).