Skotare

Praktik/lärling

32 inlägg 7713 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori

Re: Praktik/lärling

hfab  
Anders95 skrev:Ja som manuellhuggare är det nog lättare :)

Det är det inte.

Rottne skogsmaskiner

Tralsmo  
#826637Vi har sökt kompetent folk som är erfarna både som skotare å skördarförare.
De är näst intill omöjligt å få tag på.

Att lära opp oerfarna som inte har erfarenhet är ett rätt styvt jobb.
Det är så olika på personer.

Me dom kraven å den betalning man får som entreprenör får man lägga rätt ordentligt me pengar för att de ska funka å lära opp en maskinförare.

F skattare är ju att föredra men då får de ju va folk som har huvet på halsen å inte under armen.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#826645Borta på den kanten värmland skulle jag tipsa att ringa team jord och skog.

tallen100  
hfab skrev:
Anders95 skrev:Hej! Tack för tipset men har vart I Kontakt med Stora tidigare utan framgång :/ Och tyvärr har ingen entreprenör nappat eller hört av sig 😔

Vad som varit tidigare spela ingen roll idag.

Dom söker en förare nu.

Jag kanske har missuppfattat något.

Vill du jobba med skogsmaskiner, eller vill du bara åka med och lära dig?

Det var nog betydligt enklare att komma in förr i de flesta branscher när det fanns fler "gubbar" som varit vanliga arbetare själva innan de blev chefer och inte kommit direkt från skolbänken och in på kontoret.
De visste att folk kan vara duktiga på lite allt möjligt utan att ha gått flera år i skola och gav dem som visade intresse chansen.
Numera tycks de tro att "du" inget duger till om du inte har en särskild utbildning på ett papper.
Men att gnälla över att det är brist på förare gör de, men det vore det nog inte alls om de slutade stirra sej blinda på skolor och utbildningar, utan tittade lite mer på personlighet och intresse I stället, och gav de som visade intresse en chans.

AKKAMAAN  
#826652Utan formell skogs- och maskinutbildning är det nog svårt. Eftersom det är stor brist på "kompetenta" maskinförare idag så är det ganska troligt att Arbetsförmedlingen kan erbjuda vuxenutbildning med ekonomiskt stöd...

Användarvisningsbild

Anders95  
#826654Arbetsförmedlingen ger jag inte mycket för.. där Vet inte den vänstra handen vad den högra gör och det händer gång på gång. Dessutom frågade jag det på arbetsförmedlingen och först lät det som att det skulle gå sen sa dom att dom inte kunde det men att dom fanns möjlighet att ta lastbilskort som dom ansåg vara samma utbildning så njaaa Arbetsförmedlingen är ett stort skämt bara 🤣

TS
Användarvisningsbild

Anders95  
#826661[quote="skogsjan695xl"]Borta på den kanten värmland skulle jag tipsa att ringa team jord och skog.[/q

Vetinte hur många gånger jag tittat på dina filmer på youtube och tycker det är lika spännande varje gång 😀

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
Anders95 skrev:
skogsjan695xl skrev:Borta på den kanten värmland skulle jag tipsa att ringa team jord och skog.[/q

Vetinte hur många gånger jag tittat på dina filmer på youtube och tycker det är lika spännande varje gång 😀

Man får tacka så mycket för det 👍😊

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#826772Du har ju även tuulik entreprenad på den kanten som är rätt stor oxå som säkert har möjlighet att ta emot praktikant.

Axl  
#826803C-kort är en bra grej att ha om du vill jobba som maskinförare. De flesta maskiner idag är så breda att du ska ha följebil efter trailern när du flyttar och man ska c-kort för att få köra följebil.
Det finns ett par olika utbildningar att söka, det är inte så mycket tid på skolan utan mest praktik. Jag tror det blir betydligt mycket enklare att få tag i praktik om du går på en utbildning. Du får de kompetenser som behövs för att bli anställningsbar (grönt kort mm) och jag tror entreprenören får en liten slant från skolan för att ta emot dig.

hfab  
#826824https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... r/28414460

Nu vet ju inte jag vilken utbildning @Anders95 har, men här är en möjlighet som ska tas.
Även om det inte finns någon skogsbruksutbildning så tror jag chansen är stor att få hoppa på.

Många av dom elever som gått på naturbruksgymnasium utan att ha tidigare erfarenhet av skogsbruk, är betydligt sämre råämnen än ungdomar som faktiskt har jobbat och hjälpt till i skogen.

Användarvisningsbild

Anders95  
hfab skrev:Årets hittills bästa inlägg!
Tyvärr har jag inget att erbjuda men jag önskar dig all lycka till. 👍

Om du inte får napp på en så bra förfrågan så är skogsentreprenörerna i Värmland inte mycket värda

Blev inget napp tyvärr..

TS

hfab  
#832611Hur många har du ringt till?

Användarvisningsbild

Anders95  
#832738Min handläggare på arbetsförmedlingen har hjälpt mig ringa till minst 6-7 stycken

TS

hfab  
#832807https://www.allabolag.se/bransch/drivni ... /xe/7/xe/8

Då ska jag hjälpa dig med några till.
Hitta telefonnummer tror jag du fixar själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).