Skotare

Bränsleförbrukning på skotare

20 inlägg 7724 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori

Re: Bränsleförbrukning på skotare

tallen100  
Mangan skrev:
hlb skrev:Är väl samma 3-cyl perkinsdiesel som i BM 430. Den drog tom på asfalt och med halvfart, ca 20 km/tim, 1 liter/mil. Detta skulle ge 2 l/tim i skogen. Tror du ligger där ungefär, men vet inte exakt. Luftkylda Deutz hade något bättre verkningsgrad p.g.a. högre arbetstemperatur.

Har köpt 53 liter på vinterhalvåret, tror allt gick i traktorn plus kanske lite till. Säg 70 liter och jag körde ut 115 fub men det vart inte särskilt effektivt. Men runt 1,5 liter/fub kanske kan stämma?

Jag får försöka mäta förbrukningen någon gång.

På mestadels tomgång och utan någon vidare belastning så skulle jag tro att 1 liter i timmen är fullt möjligt, dom går riktigt snålt.

Efter väg är nog 430in något lite törstigare, borde vara runt 500 kg tyngre än 135an 🤔 🤓

Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

svampbob  
#760738Roligt att mangan
MF-135 och vajerkran nu räknas in bland skotarna.

Det är ändå imponerande med så låg förbrukning per fub. Fast å andra sidan är det väl Älgfoderodlare som bär ut allt han hugger på axeln. Läge går det inte att komma.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760739Frågan gälllde "Miniskotare, vanlig skotare, atv, traktor etc ". 😎 Vad har du för förbrukning på din maskin, @svampbob?

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:Frågan gälllde "Miniskotare, vanlig skotare, atv, traktor etc ". 😎 Vad har du för förbrukning på din maskin, @svampbob?

Ska jag vara ärlig så har jag inte koll över säsongen. Jag kan komma ned till en liter/fub. Ofta använder jag skotaren till att pendla hemmet-skogen med ett vedlass hem varje gång och klart att det försämrar statistiken.

rikard_e  
#760746Fick låna kompisen valtra 6250, Ligger på runt 1300-1500 varv vid lastning , lite jäklig terräng och hade 1 km grusväg att köra till avlägget så jag räknade med cirka 7-8 liter i timmen.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).