Skotare

Såga i vältor?

34 inlägg 13587 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18808som jag har skrivit tidigare så är det säkrastse att lägga ut bitarna som ska kapas på backen så du får lagom arbetshöjd och du behöver inte kapa efter varje lass då det inte finns någon risk att lastbilarna får med sig dom bitarna

Rottne skogsmaskiner
smaland  
Niklas H20 skrev:som jag har skrivit tidigare så är det säkrastse att lägga ut bitarna som ska kapas på backen så du får lagom arbetshöjd och du behöver inte kapa efter varje lass då det inte finns någon risk att lastbilarna får med sig dom bitarna

Japp helt klart det smidigaste. Så gör jag. Men jag förespråkar att man tar fem minuter innan man åker hem och ansar av. Sen lägger man upp stockarna. Snyggt och fint på avlägget! :lol:

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18969Ibland har vi jäkligt många rotben så då sticker jag ut stockarna i botten av vältan. Blir lite väl många att lägga till sidan, men vet man att lastbilarna ska hämta nått lägger jag stockarna till sidan... Man ska ju inte behöva klättra i vältan!

TS

Re: Såga i vältor?

javelhaven  
#121073Jag lägger bara ut stockarna med rotben typ en 30-50cm från övriga vältan, dock i skön arbetshöjd eller i botten, sen kapar jag i slutet på dagen eller på en rast. Sen e de ju bara o knacka in dem med gripen.
Sen undrar jag varför en del gör vältorna så extremt noga? De ska ju ändå bara ut så timmerbilen slipper ge sig ut på hygget.
Virke med stora rotben är ju ändå ganska "knogliga" så åkaren får väl pussla lite i lasset ändå.

Visst är det snyggt med jämna vältor, men är de lönt mödan att kunna "tapetsera" på vältan som nån skrev i en annan tråd;).

javelhaven  
#121074Rätt gammal tråd visst :oops:

Robertberg  
#121092Ingen fara, Årsmästerskapet i trådlyft pågår ständigt :)

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121562lägger dom åt sidan jag med, brukar lägga 2 på ett håll, sedan bygger jag vidare, med o lägga dom andra tvärsöver, o bygger uppåt, lite som legobygge :), om plats finnes, när jag inte får plats med mer, sågar jag av dom på kvällen när jag kör hem. De där nån skrev om Södra, om att man ska ut o göra de varannat lass, HAHAHAH, ja...dom e fan inte riktigt kloka dom kostymnissarna!!!!

Torgny  
#134794har ett bra sågverk här för dom har monterat rotbensreduserare före mätstationen så behöver aldrig bry mej om rotben *L*

Torgny  
javelhaven skrev:Jag lägger bara ut stockarna med rotben typ en 30-50cm från övriga vältan, dock i skön arbetshöjd eller i botten, sen kapar jag i slutet på dagen eller på en rast. Sen e de ju bara o knacka in dem med gripen.
Sen undrar jag varför en del gör vältorna så extremt noga? De ska ju ändå bara ut så timmerbilen slipper ge sig ut på hygget.
Virke med stora rotben är ju ändå ganska "knogliga" så åkaren får väl pussla lite i lasset ändå.

Visst är det snyggt med jämna vältor, men är de lönt mödan att kunna "tapetsera" på vältan som nån skrev i en annan tråd;).

åkaren bryr sej inte om rotben men det är ju bra om han kan lasta ett lass som inte blir bredare än 2.60 så inte trafiksäkerheten äventyras
att man ska kapa rot ben är ju för att det blir avdrag för skogsägaren o knôvel på sågverken med rot ben

vore aldrig problem om varje länk i kedjan gjorde sitt jobb o inte tycker att det får någon annan göra (allt i från markägare köpare planerare förröjare skördarförare skotarförare lastbilsshauför o mätare)

Användarvisningsbild

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134891Är det mycket rotben så lägger jag dem på en rad på andra sidan vältan från maskinen. så tar man bara och kapar av rotbenen i skiftbytet. Lappa virket gör jag alltid när jag slutar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855382Trådlyft 😎
Markägare får inte längre såga rotben!
Nya regler enligt skotarförare från Södra som kör hos oss nu.
Hittar inget om detta på Södras sida?

AKKAMAAN  
#855414Såga rotben 1 gång per avverkingsplats. Skoterförare ser väl stockar med rotben vid pålastningen. Det är ju oftast på grövre stockar och borde lätt kunna läggas ut mot stöttorna och sedan läggas på en separat plats tills avverkningen är klar. Sen kan arbetsledningen komma och se vad skördar föraren lämnar efter sig för att sedan betala skoterförare eller annan huggare per timme för att kapa rotben. Att göra detta efter varje skift är orimligt med tanke på att varje dag måsta dra på sig skyddskläderna, vilket då skulle ta längre tid än att kapa rotben på 5-6 stockar

Tralsmo  
#855424Det verkar som vi får betalt numera för å kapa rotben nu.

Ja har alltid försökt å göra så att ja lägger rotbenen åt sidan å kapat när ja åkt hem.nu är de ju så enligt min mening då att avvläggen är ett av dom större problemen me skotningen.
ALLTSÅ dåligt me plats

Så finns de ingenstans å lägga utan man får låta dom sticka ut.
Lastbilarna måste hämta stup i kvarten.

Samtidigt är de så nu att gud nåde om man inte har huggarmundering när man kapar rotben.

Ja har tjatat i många år på att industrin kan hitta på nåt så dom fixar de själva.
Svindyrt enligt kalkyler påstås de.

I många år har entreprenörer gjort de i ackordet.

Kanske dags å omvärdera va de har varit värt.
Men de ä klart de är ju kviqt gjort.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855481Bra för skogsägaren att ni får betalt för att såga rotben. Det blir ett incitament för att inte hålla upp stubbhöjden vilket annars erfarenhetsmässigt är lätt gjort.
När det gäller att skogsägaren inte får kapa så är det väl inte konstigare än att avverkningen i sin helhet ligger inom bolagets arbetsmiljöansvar och om man engagerar skogsägaren i det så blir det kontroll av behörigheter och anmälan till facket om ny underentreprenör?

Tralsmo  
#855554De där me att skogsägaren ska hjälpa till är inte nån höjdare.
Har inträffat nån gång tillbaka i tiden för oss.

Som bucholle säger så är de ju arbetsmiljöansvar för bolaget.

För ett antal år sen (många) när ja skulle åka hem på em så låg de et antal manuelldällda träd över vägen så dom fickjs ju fixas innan de va körbart.
Bara ett dåligt exempel

När de gäller arbetsmiljö å ansvar för de så har de skalats opp ordentligt på senare tid
Både på gott å ont egentligen men me tanke på ansvar å medias drev på saker å ting är de ju helt förståeligt.
De negativa är ju att kontorsnissar sätter reglerna?

Just när de gäller rotbenskapning så har ja bara väntat på första olyckan på de
Då tänker ja inte på mig själv utan när de kommer å hända nån annan.

Det verkar som att dom flesta tillbaka i tiden har tyckt att de varit löjligt av mej å nämna detta

Verkligheten är ju helt annorlunda
De är de sista man gör på dan (oftast) man är på väg hem.som bekant (kanske) är de sista man gör på dan de som är största olycksrisken
Fredagar , måndagar å de "sista* man gör går ofta åt he verkar de som.

Nu ska inte ha klaga på rotben för de är de lilla för de mesta nu.

Men när man körde SA i huvudsak så kunde vissa objekt drälla me rotben å Smålands stubbar.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).