Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 688253 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#731859 Håller med. Spröd metall är något man ska passa sig för.
Har en otrolig förmåga att hitta in där det inte ska.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#731877
Erre skrev:Håller med. Spröd metall är något man ska passa sig för.
Har en otrolig förmåga att hitta in där det inte ska.

Verkligen!!!..😮 jag minns när jag klöv ved med en klyvkil och plötsligt trodde att jag blev skjuten i armen med ett kraftigt luftgevär..😧 en flisa stor som en luftgevärskula gick rakt igenom jackan och försvann in i överarmen. När jag förstod vad som hänt sände jag gud en tacksamhetens tanke att flisan hamnat i armen och inte längre ned i mitten på kroppen, så att säga..😅

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#731883 Skägg på folk är otäckt, sa min bästefar, och "skägg" på kil, mejsel, slägga, hammare og yxnacka är totalt förbjudit.
Håller med i det sista. Har en kompis som blev enögd som tonåring när en flis av en mejsel gick rakt i ögat.
Själv slipar jag alltid bort skiten strax det bygger sig upp (eller ner).

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#731885 Så sant så sant. Sett många huggmejslar med svampformade slagytor.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#731888 Det lite otäcka var att det var en flisa som lossnade från nacken på en väl underhållen handsmidd äldre klyvyxa av Svensk tillverkning..☹️

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#731889
JensSkoog skrev:Skägg på folk är otäckt, sa min bästefar, och "skägg" på kil, mejsel, slägga, hammare og yxnacka är totalt förbjudit.
Håller med i det sista. Har en kompis som blev enögd som tonåring när en flis av en mejsel gick rakt i ögat.
Själv slipar jag alltid bort skiten strax det bygger sig upp (eller ner).

😅😅😅😅 jag skrattar alltså åt den inledande meningen om skägg på folk..😂😂😂😂😂

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#731896
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:Skägg på folk är otäckt, sa min bästefar, och "skägg" på kil, mejsel, slägga, hammare og yxnacka är totalt förbjudit.
Håller med i det sista. Har en kompis som blev enögd som tonåring när en flis av en mejsel gick rakt i ögat.
Själv slipar jag alltid bort skiten strax det bygger sig upp (eller ner).

😅😅😅😅 jag skrattar alltså åt den inledande meningen om skägg på folk..😂😂😂😂😂

Ja, jag skrattade också, när han yttrade sig så, för själv hade han en liten
mustach, ungefär som en tandborste under nasen, och när han pratade
hoppade den upp och ner som ett litet, märkligt djur. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#731898
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:Skägg på folk är otäckt, sa min bästefar, och "skägg" på kil, mejsel, slägga, hammare og yxnacka är totalt förbjudit.
Håller med i det sista. Har en kompis som blev enögd som tonåring när en flis av en mejsel gick rakt i ögat.
Själv slipar jag alltid bort skiten strax det bygger sig upp (eller ner).

😅😅😅😅 jag skrattar alltså åt den inledande meningen om skägg på folk..😂😂😂😂😂

Ja, jag skrattade också, när han yttrade sig så, för själv hade han en liten
mustach, ungefär som en tandborste under nasen, och när han pratade
hoppade den upp och ner som ett litet, märkligt djur. :lol:

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂🐛

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

lundqvist.r  
#731922 Det här är nästan för dumt för att berätta...
I slutet av förra sommaren skulle en del sly bort. Av någon anledning gick det tungt, men jag skyllde på att det var sand och grus som gjort klingan slö. Nu när sågen skulle fram igen såg jag att hade kört med klingan upp och ner.

Sågen var först lite svårstartad, den kände sig väl misshandlad. Med rätta. Men nu verkar det som om vi är vänner igen.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Sjögården  
#731932 Hm..
Spillde diskmedel i stöveln i förra veckan och skarpt var det.
Nog stack det till lite och inget vackert sår på ovansidan av foten när strumpan kom av.
Har lite pryoperiod i hemtjänsten några veckor med såromläggning och stödstrumpa…
Kändes inte helt genomtänkt… 😉

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733043 Jaha, så har man försökt meka nu igen... 🤔

Skulle byta packning på insprutningspumpen till 135:an. Lätt arbete(jotjena), kan göras med pumpen på plats. OK, gick ju bra, skulle bara få tillbaka locket... Pfjutt så var en liten jävla fjäder väck. 🤬 Låg på magen i en dryg timme i gruset för att hitta den, men tji fick jag.

Eftersom tankkranen var otät så stod det och droppade. Bestämde mig för att skruva tillbaka locket så att inte hela tanken med diesel skulle rinna ut. Drog fast locket, och tjong så gick en pinnbult av. 🤬 🤬

Hittade en tom dunk till slut, och lyckades tömma tanken genom ledningen till matarpumpen. Det mesta kom faktiskt i dunken. 👍

Då var klockan tre, tänkte jag skulle ut och hugga några träd för att rädda dagen, traktorn var ju ur funktion men inte så långt att gå. Satte sågen stenhårt när jag skulle kapa en bänk. 🤬 🤬 🤬 Fick traska hem och hämta såg nummer två. Det hjälpte...

Men, men, hittade reservdelar på nätet (från UK, kan ta tid), sågade inte av mig benet och jag hann dessutom ut på en liten lagom lång löptur på kvällen. Så det var väl en bra dag då!

Om man lär sig av sina misstag, borde jag kunna ganska mycket vid det här laget...

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Ove Lindberg  
#733045 Även jag borde kunna mycket nu för tiden

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#733051 Bara för att man kan, så innebär det sorgligt nog inte att allt går smidigt för jämnan🤓

Vanligt att pinnbultarna på locket dras för hårt och går av, nästa gång så dra dom bara lite försiktigt, behövs inte mycket så länge du har en bra packning.
Låt det hellre läcka lite först och dra sen försiktigt efter tills det blir tätt..

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733056 Ja, första gången blev det inte tätt (smuts eller en arm som inte hade hamnat rätt), och när jag skulle skruva dit locket igen så hade de gamla packningarna till pinnbultens hål ramlat väck, och tänkte "äh, jag prövar utan så länge och fixar det sen." Tror det gjorde så att kupolmuttern bottnade.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#733099
Mangan skrev:Pfjutt så var en liten jävla fjäder väck. 🤬 Låg på magen i en dryg timme i gruset för att hitta den, men tji fick jag.


En kraftig magnet är det som möjligen kan fungera. Men fjädrar är lömska, kan färdas häpnadsväckande sträckor när de tappas. Annars brukar man hitta det borttappade när man väl skaffat en ersättare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).