Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlĂ€gg 3607149 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#696540

😁 BĂ€ttre sent Ă€n aldrig.
Han som kör skördare ringde mig röja pĂ„ morgonen. Snön har sjunkit lite sĂ„ det var inte helt hopplöst att röja men att springa fyra och halv timmar framför skördaren var nĂ„g en prestation.đŸŒšïž

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#696544 Var det inte halvskare hos dig, Hannu? Hos mig varken bar det eller gick att gĂ„..... 👎

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#696550
isteskog skrev:Var det inte halvskare hos dig, Hannu? Hos mig varken bar det eller gick att gĂ„..... 👎


Snöskor pĂ„, sĂ„ Ă€r problemet löst! 👍

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#696552 NĂ€ fy, Ă€r snubblig Ă€ndĂ„ nu för tiden....... 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#696553 😀 Blötsnö var det, sĂ„ ingen problem med det. Har varit flera varma dagar hĂ€r. 👍

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#696556
isteskog skrev:NĂ€ fy, Ă€r snubblig Ă€ndĂ„ nu för tiden....... 😉


Men med snön att gÄ pÄ sÄ blir ju all skogsmark plan som ett salsgolv, oavsett underliggande ytstruktur vid barmark.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#696559 Nja, mycket blötsnöklumpar som ramlat av trÀden och frusit fast ....
FÄr nog gÄ utan snöskor ett tag till!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svempus  
#697263 Klara av att ta första TBE sprutan utan att mÄ skitdÄligt innan/efter. Och ja jag vet att det bara Àr liten spruta men avskyr man sprutor och liknande frÀmst sticket som Àr vÀrst sÄ Àr det en rÀtt bra prestation för mig sjÀlv. Allt Àr för en hÀndelse pÄ sjukan för sÄ dÀr 20Är sedan och det sitter i Àn tyvÀrr för mig..

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#697265 😀 TvĂ„ skogsbilvĂ€gar blev rensat av snön med vĂ„ran gammal storrotor snöslunga och JD 2040 av min komppis.
Den ena vĂ€gen gick vĂ€ldig smidigt men den andra som har varit orörd hela vintern mĂ„ste jag köra pĂ„ allra minsta vĂ€xel đŸ˜Č att slungan hann Ă€ta alla snön.
Efter sju timmars körning började Àven imma försvinna hytten. Inte mycket har han kört senaste tiderna.
SĂ„ det gjorde gott för traktorn ocksĂ„ đŸ’Ș .

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#697447 Har lovat ungarna som kommer torsdags att de ska fÄ bygga barrhyttor, sÄ
jag tog ner nÄgra granar brevid kursplatsen - skulle bort i alla fall.
TÀnkte inte pÄ att ta med gallringsbock, men sÄgbocken fick duga.
Sista granen siktade jag extra noga in, och dÀr lÄg den mitt i :D

FÄr medge att de första fyra fick jag hjÀlpa upp pÄ bocken :oops:

MÄste sÀga att en gallringsbock Àr bra att ha nÀr rygg och ben har
stelnat och man fÀller granar som det hÀr pÄ max 8-9".

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#697496 Alltid hjĂ€lpsam. Än fast kroppen fĂ„r slita lite extra för det. Du Ă€r för bra du JensSkoog. Men alla barnen Ă€r viktiga. Det ser du till. đŸ€—đŸ€—

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#698726 SÄ blev det en mycket bra dag, Àven om det var tio minus och lite vind.
Ungarna byggde barrhyttor för att lÀra sig överleva en natt ute:

Blev fyra fina byggnationer, men ingen av ungarna hade kommit sig genom en hel natt utan att frysa till döda :mrgreen: (@Vardon) BerÀttade att de skulle göra smÄ skjul med tjockt barrgolv, men det glömde dom i kampen för att bygga störst :grin:

SjÀlvklart blev det sÄgat och klyvd, sex sÀckar totalt :-bd

FÀllde ett par aspar i gÄr kvÀll, eftersom ungarna skulle lÀra om hur plantor och djur överlever genom vinteren. BerÀttade för dom innan vi gick för att titta att jag hade bjudit in pÄ kalas.

Som tur var fick vi se att haren hade varit dÀr, Àtit och lÀmnat gödsel i stora mÀngdor. :grin:
Senn fick dom se spÄr efter rÄdjur och rÀv, och lÀra lite om varför nÄgra
trÀd Àr gröna och andra tappar bort löv genom vinteren i kampen för att överleva.

SvÄraste jobbet idag var att göra upp eld i köld och vind med vad dom kunne hitta i skogen.
MÄnga "brÀnda" fingrar och lite eld, men det Àr ocksÄ en lÀrdom :wink:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#698775 Vilken fin dag ni har tillsammans allihopa. Önskar man vore deltagare dĂ€r. Bra att dom fĂ„r lĂ€ra sig bĂ„de om att klara sig i skogen. Samt om djurlivet som lever av skogen. En lĂ€rdom dom har med sig hela livet.đŸ€—

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

uffejohan  
#698782 Jag lÀser alltid med stort intresse om vad ni gör i skogen, du Jens och alla barnen omkring dej. Det lÄter som en fantastisk insats du gör för praktiskt och verkligt naturliv. Du gör sÀkert ett stort avtryck i barnens liv som de bÀr med sej resten av sina liv. Heders Ät sÄna som dej @JensSkoog

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#699049 Att fÄ jobba med ungar i skogen ger sÄ mycket tillbaka till mig
sjÀlv, sÄ det Àr vÀrd varje minut med frivilligt arbete. :-bd
Senn för det ju ochsÄ med sig att jag fÄr lÄtsas vara skogvaktare
för 17,8 hektar med skog dÀr jag fÄr röja, gallra och plantera sÄ
jag fÄr se vad lite insats betyder för skogen. Ja, jag fÄr Àven tÀckt
utgifterna till bensin :wink:
Finns ju ingen ekonomi i att Àga en sÄ liten skog för en ideel
organisation, sÄ om det ska ge nÄgot pÄ bottenlinjan vid framtidig
avverkning, sÄ mÄste skötsel ske genom gratisarbete.
SjÀlv Àger jag bara hus med 475 m2 tomt, sÄ det Àr himmelen för mig
att fÄ jobba med det jag gillar allra mest. Det Àr sÄ oerhörd mycket
bÀttre Àn att vandra mellan sofflock, sÀng och kafé som sÄ
mĂ„nga av mina jamnĂ„ldriga prensionĂ€rer gör. 😎

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).