Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515878 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

wigge  
#814074
Tralsmo skrev:Att kubikpriset är dessamma är ja medveten om.

Det intressanta va ju va skillnaden mellan va 12 å 9 cm blir.

Där tror ja att skördarhuggt blir för mycke vrak eller inget alls. Troligen det sistnämnda eftersom ingen kommer å hugga ner till dit på grund av vrakrisken


När de gäller manuellhuggt blir de ju lättare å undvika vrak men hur mycke ger de på nettot, i förhållande till vrakrisken?

De vet ju inte ja efterssom ja alldrig hugger manuellt.

Man bestämmer ju själv viket arbete som.är mest värt.

Utifrån skördarhuggt har ja uppfattningen.att diffen mellan 9cm å å 12 cm bara är försäljningsknep för å få kunder.



Är väl också inne på samma spår som du i det stora hela, tänkte dock testa och se vad utfallet blir för å bilda mig en uppfattning om det är lönt eller inte

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Tralsmo  
#814081 Ja sitter ju inte me fakta.
Gör som du tror själv.
De kommer inte å bli nån katastrof me de.

Man provar å lär sig.

De viktiga är att man sätter sig. In i saker å har en plan.
Ibland blir de rätt å ibland lite sämre.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Mattias_E  
#814096
wigge skrev:Fin höstdag


Trevligt litet ekipage du har. Kul att se något annat än stora traktorer med griplastarvagnar 😀

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

wigge  
#814241 Lite kvällservice, nytt filter och stift samt putsat upp nån skrotkedja jag hittade på en spik i garaget.. rejält stensågad var den

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#814336 Det blir betydligt tydligare hur många självsådda tallar som finns bland de planterade granarna, lövslyet och bräkenet när topparna lyser vita av Trico:



MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

wigge  
#814643 Kraftig nederbörd i form av snöblandat regn.
Ostliga vindar på 10-15m/s

Mestadels suttit i traktorn, börjar va dax att slänga på kedjorna..

Trevlig kväll

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814661 Hörru @wigge, har du mer bilder eller video på det där ekipaget? Ser riktigt fint ut. 👍 Hur funkar det att brossla och lasta fallande massavde? Jag kör själv bara 3-meters.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

wigge  
#814720
Mangan skrev:Hörru @wigge, har du mer bilder eller video på det där ekipaget? Ser riktigt fint ut. 👍 Hur funkar det att brossla och lasta fallande massavde? Jag kör själv bara 3-meters.


Hallå där 😀
Jodå det funkar alldeles utmärkt med fallande längder, visst väger bitarna lite mer än 3m.. Max 5m sen börjar de bli lite mer stök skulle jag säga
Tror nästan det är ett måste med hydraulisk bomsvängning på kranen vid fallande..

Har tyvärr ingen kamera att filma med 🫣
Ska se om de går att ta fler bilder, dock inte helt enkelt när man är själv 😀

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

wigge  
#816222 Gallringen fortlöper.
Sol och mulet om vartannat-2 grader

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

wigge  
#817365 Kommit 1dm snö under natten/morgonen som sedan övergick till regn på fm.
Fick huggit och kört ett lass iaf.. nöjd trotts allt.

550:in var riktigt trött i början vid gaspådrag, får hoppas det är ett övergående symptom..

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Rossignol  
#817385
wigge skrev:
Mangan skrev:Hörru @wigge, har du mer bilder eller video på det där ekipaget? Ser riktigt fint ut. 👍 Hur funkar det att brossla och lasta fallande massaved? Jag kör själv bara 3-meters.


Hallå där 😀
Jodå det funkar alldeles utmärkt med fallande längder, visst väger bitarna lite mer än 3m.. Max 5m sen börjar de bli lite mer stök skulle jag säga
Tror nästan det är ett måste med hydraulisk bomsvängning på kranen vid fallande..

Har tyvärr ingen kamera att filma med 🫣
Ska se om de går att ta fler bilder, dock inte helt enkelt när man är själv 😀


Vad är alternativet till hydraulisk bomsvängning?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

maltex  
#817392 Stå snett eller korta kedjorna så bomspetsen är på rätt ställe.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Rossignol  
#817405
wigge skrev:
Tralsmo skrev:Att kubikpriset är dessamma är ja medveten om.

Det intressanta va ju va skillnaden mellan va 12 å 9 cm blir.

Där tror ja att skördarhuggt blir för mycke vrak eller inget alls. Troligen det sistnämnda eftersom ingen kommer å hugga ner till dit på grund av vrakrisken


När de gäller manuellhuggt blir de ju lättare å undvika vrak men hur mycke ger de på nettot, i förhållande till vrakrisken?

De vet ju inte ja efterssom ja alldrig hugger manuellt.

Man bestämmer ju själv viket arbete som.är mest värt.

Utifrån skördarhuggt har ja uppfattningen.att diffen mellan 9cm å å 12 cm bara är försäljningsknep för å få kunder.



Är väl också inne på samma spår som du i det stora hela, tänkte dock testa och se vad utfallet blir för å bilda mig en uppfattning om det är lönt eller inte


Glöm inte att berätta om utfallet här på forumet.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Rossignol  
#817407
maltex skrev:Stå snett eller korta kedjorna så bomspetsen är på rätt ställe.


När jag ställde frågan så utgick jag från att du hade en griplastarkärra. När jag tittade tillbaka i tråden och fick se ditt ekipage så förstod jag.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

r93  
#825975
svampbob skrev:Har ni koll på vad som händer i Holland just nu. Jättelika bondeprotester mot att staten kommer att expropriera stora delar av jordbruksmarken genom att hänvisa till arbetet mot klimatförändringar. Jag tycker mig ha läst att man ska minska jordbruket med 30%

https://twitter.com/buperac/status/1544 ... TCucw&s=19


Nu är det dags i Tyskland, och imorgon hoppar fransmännen på.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/bonde ... e7387534b0

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).