Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515790 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#597901 Jag undrar jag om inte Arla hellre använder namnet Gefleorten än att behöva lägga lite mera kapital och arbete på att bevara mejeriet....

Att det hela mest handlar om reklamkapital och inarbetat varumärke är det inget snack om....fult gjort Arla,,fult gjort...

Lika dumt som när man flyttade runt olika tillverkningar av ost mm...
Men ändå behåller varumärket från den gamla platsen.....

Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Göt  
#597903 Är väl så att man kan ta ut ett högre pris för gefleortens mjölk en del butiker gör det i alla fall då man upplever att den är lokalproducerad så köper kunderna det

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#597906 Påbörjat lite hagmarkshuggning nedanför gården. Det var djur som betade där tills 2010. Sen var det uppehåll i fyra år innan en arrendator med kvigor tog över. Mäktigt vad aspen växer .... :surp: Det slyade igen och kvigorna åt inte det nu 2-3 m höga beståndet. Funderade först att röja ner allt, men tillväxtkraften i aspen gjorde att jag satsade på en generation ved först. Beståndet är försiktigt röjt en gång för en par år sedan och nu försiktigt gallrat. Blir nog en vedgallring till innan jag hugger ner det.
En tanks huggning.
Min gård "Petters" syns längst upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597923 Har något liknande på gång men i mindre skala. Gården ser ut att ha perfekt läge med södersluttning och fin utsikt - hade själv velat ha det så.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#597926 Bilden är taget mot SV, men jag har utsikt åt alla väderstreck :smile:
Hoppas du får tag i ditt drömställe lfq!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598041 Har faktiskt redan 60 m SV-sluttning ner mot skogen men ingen utsikt. Är dessutom för gammal för att satsa på något nytt men hade jag fått välja så ligger Hälsingland bra till. Var ofta på skidläger nära Bergsjö i unga dar, fina minnen.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Palakangas  
#598043
lfq skrev:Har faktiskt redan 60 m SV-sluttning ner mot skogen men ingen utsikt. Är dessutom för gammal för att satsa på något nytt men hade jag fått välja så ligger Hälsingland bra till. Var ofta på skidläger nära Bergsjö i unga dar, fina minnen.

Minns du vart ni var? Jag bor i Hassela, tre mil från Bergsjö.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598045 Kanske 1 mil V om Bergsjö. Ska se om jag kan finna det på nätet. Minns när Tomas Magnusson vann Bergsjöloppet och Hasselaloppet gick väl ungefär samtidigt.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Palakangas  
#598046
lfq skrev:Kanske 1 mil V om Bergsjö. Ska se om jag kan finna det på nätet. Minns när Tomas Magnusson vann Bergsjöloppet och Hasselaloppet gick väl ungefär samtidigt.

Älvsund kanske? Fanns minst en framstående längdskidåkare där. Hassela hade också ett vinnande lag med Karin Svingstedt, Maria Kling och var det Harriet Fröjd från Delsbo?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598050 Föreningen hade köpt ett torp S om Älgered och ladan byggdes om till sovsalar. Nu är torpet privatbostad.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Zetor 25  
#598095 Ni var säkert hos Ingvald Midelf i Norrgimma. Var det på 80 talet? Han brukade ta upp en klubb från Stockholm på träningsläger.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598097 Är faktiskt inte säker på den exakta platsen. Det var på 70-talet och det stod nyligen i Sundsvalls Tidning om vad som hände för 50 år sen. Bor du i närheten?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Zetor 25  
#598106 Bor i en grannby. Ni hängde nog med en äldre bror till mej ut på träningspass.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598108 Unik renbetesöverkommelse: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91129-1861

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598112 Intressant, även om jag bor långt ifrån Sameland! Vad får samebyarna betala i arrende per hektar för detta vinterbete?
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).