Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

834 inlägg 143757 visningar 73 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

halvproffs  
#842731 Beklagar sorgen. Alltid jobblgt när en anhörig dör.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

HannuRöj  
#842734 Tack för er alla. Tack för varma ord. ♥️
Trevligt ni är så många!

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Tralsmo  
#842735 Omtyckt är du HannuRöj.

Du repar dig.
De gjorde ja.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Bond.J  
#842846 Intressant tråd! Jag börjar med att återkoppla till Hannuröj:

En god far, har inte levt förgäves! Ger från början liv åt den lilla plantan. Skyddar den från att bli offer för snytbaggar, och gräs som vill kväva. Ger den tillräckligt med utrymme för att växa rakt uppåt, men ser till att den inte växer för fort i diameter. Ty ungdomsveden ska inte utgöra allt för stor del av det vuxna trädet, och en frodvuxen stam blir svag.
En god far ansar bort grenar och sprötkvistar som riskerar att minska stammens möjligheter senare i livet. Han finns där och stöttar om tyngden av snö eller annat böjer det unga trädet, och inträffar det som inte fick hända, ett toppbrott, så ser han till att ett sidoskott får möjlighet att ersätta den första toppen.
En god far konkurrerar aldrig med sina efterkommande, utan ser till hans skugga inte drabbar dem. Han lämnar efter sig en möjlighet att lyckas bättre än han själv någonsin har gjort.

Låt oss vara goda fäder, men begränsa inte detta bara till de dina, ty det finns gott om söner och döttrar som saknar en god far.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

paavo25  
#843724 Deltar i sorgen med förälders bortgång.

Vad göra? Försökt få hjälp, liksom viljan att göra finns, men vill ändå ej göra. Nu vårbruks tider, de lilla jag har att så, fräs så, allt klart( lateheten redan ifjol, allt ispänt med parhjul samt såmaskin bakom, men de ej blir av..... Lite fläck bespruta, en traktor med spruta bakom, men nej, de bara ej blir.

Vad skall man??

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

HannuRöj  
#843764 Tack, paavo25.

Mer eller mindre så känner vi alla ibland. I mindre mängden är det inte så lika illa förstås..
Vet inte vad det är men lathet är det absolut inte. Kanske är det mer besvikelse, åt sig själv. Man hinner inte göra allt som tänkt, och den känslan växer år efter år som ränta på ränta.

Vad det blir sån småskalig jordbruk som vi och många mer skulle vilja syssla med.
Varenda förändring som skett har på riktigt skyftat mot oss! Det har blivit svårare att hitta intresse och arbetsmotivation, när allt är bara bekämpning mot omstrukturering av jordbruket. Inte alltid handlar det de vanliga förklaringar lönsamhet eller arbetsförmåga. Det är många som tröttnat och slutat presis nu i vår.

😀 👍 Men som sagt, lat är du inte Paavo. Gör det du gör och det är bra så.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

paavo25  
#843771 Hannu berättar lika som en psykolog på privata sidan, med tim debitering på 350€. Man lagar det svårt åt sig. Men sedan ryckte jag upp mig på nåt sätt, fylde sprutan, konstaterade åkern ej ännu för torr för frässådd rakt i vete stubb. Kopplade i täckdikesplogen och sökte slang, grävde med komatsu hjulastaren start till täckdiket och drog ett kompleterings dike. Räddade en groda från gropen som jag förde till kantdiket och konstateraade jorden jag brukar har massvist med maskgångar i sig. Sprutan fylld och kvällsnåret mojnade vinden, en tunna utsprutat, var de nu så dålig dag ändå, som man bygger upp i sitt huvude? Men ändå få börjande, dendär gnistan att göra tröskeln i mitt huvud otroligt kompligserat,

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

HannuRöj  
#843772 Undrar hur dom blir av med allt de pengar.. 🤔

Direktsådd har vi kört också sedan brorsan köpte sitt första VM i -99.
Ingen fara med vårtorka.
👍 Bra det gick framåt. Inte sent alls, nätterna har varit kalla tills detta.

Tänkte på en sak till.
Det har nu varit flera hårda snövintrar. Batteriet är säkert ganska tomt når säsongen är slut och snöresterna tinnar bort. Man liksom tappar greppet att ägen jobb har haft betydelse.

Själv hatar jag kallt och snö.
Gjorde inte mycket annat än eldade hemma hela långa vintern. Nu känns trevligt att vara i skogen, planter och röja.
😀 Boda jag och brorsan sammarbetar numera ännu mer med en nötgård i närheten. Känns som en bra lösning i tillfället.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Tralsmo  
#843780 De man inte hinner idag kan man förhoppningsvis göra imorgon.

Lätt att säga, svårare att acceptera.

Man vill så mycke men hinner bara en bråkdel.

Att tänka på är att dom flesta har de så men de är inte lätt för den som vill få allt iordning på stört.

Jo ja vet själv hur de kan va men titta i stort å se va dom som borde ha resurser lyckas me.
Då blir man snart gladare för de man fått gjort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).