Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20844 inlägg 2819494 visningar 291 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

svampbob  
#762007 Åtlar du med häst? 😀

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#762008 Efter 2 dagar i Göteborg får denna bild summera vad som är viktigt här i livet. 😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#762028

Kaprifolen blommar och det är 29 grader i luften. Då är det skönt här.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#762048
. Efter ett hundratal försök så blev det till slut en lyckad fångst..🙂

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762050 Fantastiska bilder du visar oss. Förstår att det är mannen bakom kameran som är i stort sett hela finessen men vad använder du? Är väl inte glasplåtar och magnesium utan nåt nyare?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#762053
Orsa skrev:Fantastiska bilder du visar oss. Förstår att det är mannen bakom kameran som är i stort sett hela finessen men vad använder du? Är väl inte glasplåtar och magnesium utan nåt nyare?

Tackar för det..🙂👍 De här bilderna är tagna med en Sony A1 som är en av två andra kameramärken (canon, nikon) med den vassaste autofokus som i dag kan köpas för pengar. Men även en A1 får problem med en liten snabb fågel mot en bakgrund av speglande vatten då i varje fall A1 har en tendens att fokusera på vattnet. Vid fototillfället så studerade jag först vilken väg fåglarna oftast tog när de flög in under en kaj där de har sina bon. Jag tog in dem i sökaren när de var ca 20-30 meter bort men började fokusera först när de var omkring 7-8 meter bort för att minimera risken att kameran fokuserade på vattnet. När jag sen under en mycket snabb panorering bedömde att kameran hittat fokus så var det bara att hålla ner slutarknappen och hoppas på en skarp bild. Kameran var inställd på att ta 20 bilder i sekunden vilket innebar att jag fick mellan 2-3 exponeringar under den korta tid det tog för fågeln att passera mig och flyga in under kajen. Här är en bild där fågeln passerar på ett avstånd av ca 3 meter i skaplig fart och bilden tycks visa att svalorna fortfarande inreder sitt bo då den har en måsfjäder i munnen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#762058 Du får snart se till att ge ut en fågelbok!

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Tralsmo  
#762059 Den kan ja tänka mig att köpa.

Edit:
Beställer ochså en.
Kan ta några till om de blir över. Bra presenter.
Senast redigerad av Tralsmo sön 26 jun 2022, 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#762060
totte skrev:Du får snart se till att ge ut en fågelbok!

Den köper jag strax :-bd :-bd
Två styck är härvid beställd, en till mig och en till min dotter som
älskar tre saker över allt annat: fåglar, grisar och sin svenska gubbe :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Tralsmo  
#762062
anersimyra skrev:
1656241754_8c0d197a-7d65-4aaf-88a7-18d3118b8a11.jpeg
Orsa skrev:Fantastiska bilder du visar oss. Förstår att det är mannen bakom kameran som är i stort sett hela finessen men vad använder du? Är väl inte glasplåtar och magnesium utan nåt nyare?

Tackar för det..🙂👍 De här bilderna är tagna med en Sony A1 som är en av två andra kameramärken (canon, nikon) med den vassaste autofokus som i dag kan köpas för pengar. Men även en A1 får problem med en liten snabb fågel mot en bakgrund av speglande vatten då i varje fall A1 har en tendens att fokusera på vattnet. Vid fototillfället så studerade jag först vilken väg fåglarna oftast tog när de flög in under en kaj där de har sina bon. Jag tog in dem i sökaren när de var ca 20-30 meter bort men började fokusera först när de var omkring 7-8 meter bort för att minimera risken att kameran fokuserade på vattnet. När jag sen under en mycket snabb panorering bedömde att kameran hittat fokus så var det bara att hålla ner slutarknappen och hoppas på en skarp bild. Kameran var inställd på att ta 20 bilder i sekunden vilket innebar att jag fick mellan 2-3 exponeringar under den korta tid det tog för fågeln att passera mig och flyga in under kajen. Här är en bild där fågeln passerar på ett avstånd av ca 3 meter i skaplig fart och bilden tycks visa att svalorna fortfarande inreder sitt bo då den har en måsfjäder i munnen.



Det som imponerar är inte bara bilden utan även allt arbete å klurighet å tålamod som leder fram till bilden.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#762063
JensSkoog skrev:
totte skrev:Du får snart se till att ge ut en fågelbok!

Den köper jag strax :-bd :-bd
Två styck är härvid beställd, en till mig och en till min dotter som
älskar tre saker över allt annat: fåglar, grisar och sin svenska gubbe :lol:

Jag tror att hon skulle bli förtjust i den sista bilden här ovan där svalan tycks ha fått ett stort vitt skägg..😀👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#762064 Hungriga ungar finns överallt nu.
Fina bilder Anders!
Jaktstugans vägg på trästegen blir ett utmärkt bo!

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#762066 Tackar för samtliga kommentarer men en fågelbok får allt vänta tills jag går i pension..🙂 men jag upptäckte nyss att det finns något som kallas ”blogg” som kanske kan passa..🐥🐥😅

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Tralsmo  
#762068
anersimyra skrev:Tackar för samtliga kommentarer men en fågelbok får allt vänta tills jag går i pension..🙂 men jag upptäckte nyss att det finns något som kallas ”blogg” som kanske kan passa..🐥🐥😅



Vet inte om du är äldre än mej?
Skulle de va så så går det bra.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#762069
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:Tackar för samtliga kommentarer men en fågelbok får allt vänta tills jag går i pension..🙂 men jag upptäckte nyss att det finns något som kallas ”blogg” som kanske kan passa..🐥🐥😅



Vet inte om du är äldre än mej?
Skulle de va så så går det bra.

Jag tänker ta ut pensionen i juni 2023 när jag fyller 65 men jag kör vidare åtminstone på halvtid i ytterligare ett par år tills sambon går i pension. Å andra sidan kan jag ju inte vara sämre än min dykkamrat som jag just kom på är fyllda 76 i år och ”still going strong.”..😁

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).