Lågbonitet skrev:Körde in ved i pannrummet idag och började fundera på om man kan räkna på hur mycke kalorier som skogs/vedarbete egentligen gör slut på??
Skulle vara intressant hur många timmar man behöver med sågen innan de där extra grillchipsen försvinner från bilringarna!!
Lågbonitet skrev:Borde väl inte visa de "tyngre" mer muskulära arbetet där man inte höjer pulsen?Vedproducent skrev:Sätt på dig en pulsmätare så får du en beräknad kaloriförbrukning.
Vedproducent skrev:Kaloriförbrukningen beror på ganska många faktorer förutom själva aktiviteten.
Tex Ålder, syreupptagningsförmåga och framförallt vikten som i stort är proportionell med förbrukningen. Alltså väger du 120 kg i stället för 60 kg så förbrukar du det dubbla.
Men några 6000 kcal på sig 8 timmar i skogsarbete kommer man inte vanligtvis upp i om du är normalviktig och det har ni ju konstaterat att det är få överviktiga skogsarbetare. Ska du upp i en förbrukning som 75 kg gubbe på 800-1000 kcal/timme krävs tävlingstempo och det håller inte en skogsarbetare hela dagen. Jag skulle säga max 4000 kcal som normalviktig mot den normala förbrukningen 2000 kcal. Sen är det som sagt individuellt men med 4000 kcal stoppar man i sig dubbelt så mycket mat och det gör i alla fall inte jag och jag håller min vikt.