Blir mörkrädd många gånger när man får se det stämplade virket som kommer till jobbet...
Själv har jag varit ute och synat ut frötällerna som jag ställa till vintern... Det kliar i hela kroppen...vill komma igång nu...
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
lfq skrev:En tanke om gran: när jag kollat virket hos olika bygghandlare så slås jag av skillnaden mellan norrlandsgran och smålandsgran. Den senare har fler grova kvistar och ska man ex.vis göra urfasningar så måste man ibland kapa bort någon meter eller så för att inte hamna i en kvist.
Är det fler som har som har samma erfarenhet? Min erfarenhet bygger förstås bara på enstaka leverantörer.
totte skrev:Ja, rönn är väldigt fint slöjdvirke, blir fina träskedar och sånt. Sen är rönn det bästa inhemska material vi har för att göra skaft till hammare, yxor och annat, men då skall det "segtorkas". Randbarkas och får ligga i ett ouppvärmt utrymme i minst ett år, gärna två.
axwell skrev:Rönn används som pinnar i höräfsor, i vart fall i norra Sverige, andra traditioner längre söderut.