tis 15 mar 2011, 23:18#122664
jag har haft både iphone och en ericsson X8. får jag välja så tar jag iphone, utan tveckan! jag vart inte nåt imponerad av X8, mer besviken att ja hade kasta ut 2000kr för en mobil som inte var bättre än den jag hade för 5 år sen.
iphone har sin appstore som är överlägsen jämfört med andriodmarket. det finns mer å välja mellan, lätt å använda plus att alla appar är på svenska å inte på nåt språk från asien som det va på andriod. alla affärer, banker, bussbolag, tv-kataloger osv släpps till iphone först, andriod på andra plats sen slåss oyi (nokia) och resten om tredje platsen.
iphone lever på sin appstore mer eller mindre, det finns massa gratis appar. andriod finns de inte värst å hämta. gratis eller inte..
ja, dispalyen kan spricka på iphone. och det är 4:an, varför är för den är gjord av GLAS. konstigt men sant. jag hade en 3GS privat och på jobbet. med dispaly skydd och mobilen i en läder "väska". på 3GS så är mottagningen bra, funkar lika bra som vilken annan mobil. 4:an hade dålig täckning i USA, i sverige ska det vara som vanligt.. iphone har inte radio i mobilen, men det är bara ladda ner en radio kanal så slipper man sitta å leta efter när frekvens. SR har en app på iphone med alla olika kanaler, från norr till söder.
plus med 3GS
+ enkel
+ MYCKET bra på appstore
+ enkel och perfekt dispaly, inte för känslig och inte för trög
+ du kan deffinera dig själv i mobilen med vilka appar du tar ner
+ snabbt internet på 3G
+ enkelt att få ner och ladda in podcast, går och premuninera via itunes.
+ appar från buss, tåg, flygbolag finns det gott om från nästan alla större städer!
+ bank appar, kolla saldo, överföra pengar osv
+ laddar batterier väldigt snabbt!
+ perfekt om man går ut på facebook!
+ enkel och surfa med.
+ stort minne! (eller snarare gigantiskt!)
minus med 3GS
- dåligt batteri, räcker ungefär en dag med normalt surf och mobil prat
- kan strula i mjukvaran
- kan sluta ladda utan vidare, ingen garanti kvar? släng mobilen.
- endast 1 års garanti, jämför med 2 år för andra fabrikanter.
- kan inte välja vanliga mp3 låtar som ringsignal, det går om man fixar en massa i itunes
- blåtand är dålig. (jag använde en ericsson snäcka med iphone, mobilen koppla ifrån bara sådär ibland)
- dyra orginal tillbehör
ska du köpa iphone, så vänta en stund till om du är sugen på 4:an. 3gs är så gott som utan barnsjukdomar nu. iphone 5 är på väg och då är 4:an nästan utan sjukdomar.
lite curiosa om ipad. ipad 2 släpps snart (om den inte redan har gjort det) i usa. och den finns det 18 olika versioner på ipad2!
När de kommer svartrök ur avgaspipan, då vet du att du har en gammal maskin.