mån 30 nov 2015, 17:48#354377Tosca skrev:Vedmaskin skrev:Snarare helgens prestation har varigt inre tjänst. Regnvädret som har varigt har ju inte lockat till ute arbete. Lika bra att få lite gjort här hemma.
Så det var rätt gött i går morse att man inte var ute å jagade rådjur. Eller var det älg. Taxen hade fått tag på en älg. 
Bland annat så ikväll gjorde jag andra baket med julabröd. Det lär gå åt framöver. Får se om det blir en laddning till framöver. Fin julklapp
1448824538_20151129_194037.jpg
Recept?
JULBRÖD
1 l porter eller svagdricka.
5 dl mjölk
8 dl vetemjöl
3 dl sirap
100 g smör
100 g jäst
2 tsk salt
ca 2 kg rågsikt
Koka upp porter eller svagdricka i en kastrull. Blanda ihop mjölk och 4 dl vetemjöl till en klimp fri smet. Tillsätt smeten i Porten eller svagdrickan. Värm tills den tjocknar. Vilket sker väldigt snabbt om det är riktigt varmt från början. Viktigt att röra så det inte bränner vid.
Blanda sirap o smör. Låt stå tills smeten är fingervarm 37 grader, smula jästen tills den är löst. Tillsätt salt och större delen av rågsikten. Arbeta degen kraftigt tills den den är blank o smidig. Tillsätt resten av mjölet om degen klibbar och inte släpper från bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar. Knåda och forma till ovala limpor. Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper.Snitta med en vass kniv och strö på lite mjöl.
Täck över och låt jäsa i 40 min. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter.
Själv använder jag svagdricka o brödsirap. Jag har en assistent med för 1,5 l degvätska som gör grovjobbet. Jag gräddar på 150 grader i varmluft. Då kan jag köra två plåtar samtidigt.