I början på turen träffade jag två rågrannar och nämnde att jag var klar med respektive gemensam gräns.
/Niklas
/Niklas
JensSkoog skrev:Hema skrev:Denna hade väl varit något?
Ja, det där va en gammal snygging, men den skulle tyvärr ta lite för mycket rum![]()
![]()
Blir väl någon handdriven lyftanordning - jag får tänka lite
Hema skrev:Tog det lugnare idag, då jag gick runt och kollade träden som ska ned i vinter. Blev såklart attackerad av en massa älgflugor/löss. Upplever att jag inte haft det problemet föregående år. Är det måhända varit ett extra bra år för de små krypen? (Tur/gott att de inte direkt verkar sprida några sjukdommar.

Fredrik Reuter skrev:Skulle ha filmat varje gång man kröp ut ur utrymmet för det blev som den där planschen om människans evolution. Börjar man bli gammal?
Hema skrev:Vad säger du om att gjuta en bottenplatta, som en sådan kran skulle kunna sitta på (Så slipper du hela lastbilen)? Antar att du har 3-fasuttag så att du skulle kunna ha ett hydrualpaket på en liten vagn, som du vid behov rullar ut och ansluter? Är lite själv i någon liknande fundering hur jag borde ha det.
Om man nu vill sälja den veden som blir över varje år, så vore det bäst att ha 1m-längder, så kan man kapa upp i valfri längd efterråt, men då blir hela hanteringen mycket jobbigare och klyvningen tar längre tid, så jag är skeptisk till vilken lösning som blir bäst.
Erre skrev:Jag klarade tjock testet på jobbet i år med!!!![]()
Så nu återstår bara att se om man fläskat iväg för mycket till nästa år.
Slurfi skrev:
Det gick inte så bra i söndags, inga personskador som tur var men antingen skroten eller verkstad
för Atlasen efter en motorbrand. Tyvärr verkar den ha varit helt oförsäkrad.
Jag satt i godan ro och larvade efter en skogsväg längs en äng på väg till lite trumbyte osv småjobb
när jag tittade bak och såg halvmeterhöga lågor ur motorhuven, tömde totalt nio pulversläckare dit mha tillrusande
grannar och frugan kom med atv;n med de fyra släckare jag hade hemma.
Jag ringde brandkåren och de kom lägligt till att lägga skum över den rykande men släckta branden, första bilen
kom från Junosuando frivilliga och de två andra från Vittangi som har jour, Junisborna var rätt så nöjda med det.
Så nu är en prima Atlas med rökskador mm till salu billigt till hugad hemmapysslare.
Den väger nio ton och kan hämtas med maskinflak på lastväxlare.