Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3349 inlägg 719421 visningar 107 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Bax  
#905891-37 här nu. Tråkigt 😢

axwell  
#905909Mina farhågor om kylan kom lite på skam, det blev inte värre än -28,6C i natt och i morse sköna -18C. 👍

Användarvisningsbild

Williamm  
#905912Tredje dagen i rad jag glömt flaskan i bilen...

Användarvisningsbild

Williamm  
#906535Kallaste morgonen hittills här.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Frisk morgon igår och skidjakt till kl fem. Det går bra eftersom det är fritidsnöje. Hade det varit arbete hade man fått vara hemma.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#906579Viktigt att komma ihåg detta så vi inte tror att vi har en normal nordisk vinter!

jannee  
#906580Minus 20 i morse - denna vinter liknar de vintrar som man upplevde när man var barn = m.a.o. egentligen fullständigt normalt.

Användarvisningsbild

Granstorp  
#906582Vad tror ni om kylan, tar den död på betydligt fler fästingar och barkborrar?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#906583När det gäller fästingar vete sjutton? De verkar klara det mesta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ernorrland

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#906587Det är en gammal myth, att barkborre skulle drabbas av vinterkyla.

Arter som tillhör naturen i borealiska barrskogar har anpassat sig även extremt kyla väldigt bra.
Det är nederbörd under växtperiod som gör granen motståndkraftig. 🌲

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Williamm skrev:Kallaste morgonen hittills här.
1771146755_20260215_083806.jpg

Temperaturen på Gotland påverkas tydligen isläget i Östersjön? Hörde på lokalnyheterna det går att åka skridor från Finska fastlandet ändå till Åland.

Användarvisningsbild

Williamm  
#906603Jag har inte funderat på det, har inte varit vid havet på ett par veckor. Försöker köra så mycket det går i skogen nu när vi har tjäle.

Jag ska nog åka ner till hamnen och kolla hur mycket is det är i morgon.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906604Gårdagens iskarta. Det är nu is över hela ålandshav mellan Sverige och Finland. Fyyser bottenhaven blir det en lång vinter då havet tappar sitt grepp om fukten

Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:Jag har inte funderat på det, har inte varit vid havet på ett par veckor. Försöker köra så mycket det går i skogen nu när vi har tjäle.

Jag ska nog åka ner till hamnen och kolla hur mycket is det är i morgon.

Det är ungefär dubbelt så mycket och dubbelt så tjock is som det brukar vara.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Granstorp skrev:Vad tror ni om kylan, tar den död på betydligt fler fästingar och barkborrar?

Övervintrande insekter är överlag beroende av kyla och snö för sin överlevnad. Vid mildväder drabbas de lätt av angrepp från diverse mikroorganismer, och slår vädret om till kyla vid avsaknad av ett isolerande snötäcke så fryser de ihjäl..🥶

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).