Socialt (mer om oss)
Vinterrapporten
ons 07 jan 2026, 20:28#903303Minst 70cm här...Nu räcker det! 🙃
ons 07 jan 2026, 21:28#903310Här Minus 35,4 vindstilla och inget snöande på ca 2 veckor men ändå ca 50 cm.
Endast inomhus nu, var på akuten och hjärtintensiven 12 dagar i höstas, så tar det rätt lugnt!
Glömde skriva inga vindfällen här trots att det vid senaste ovädret var vindar på 26 m/s i byarna, jag åkte sakta på ishala vägar på morgonen därefter 40 km in till Boden; hade förutsatt mig att räkna vindfällen på bägge sidor av vägen så långt jag kunde se; Resultat endast EN GRAN hade fallit. Frötallar stod kvar Färska första gallringar av tallbestånd inga fallna träd. Men mitt gårdstun och vägen ut till postlådan var full av bortpiskade klena björkgrenstoppar ej grövre än material till kvastar.
Endast inomhus nu, var på akuten och hjärtintensiven 12 dagar i höstas, så tar det rätt lugnt!
Glömde skriva inga vindfällen här trots att det vid senaste ovädret var vindar på 26 m/s i byarna, jag åkte sakta på ishala vägar på morgonen därefter 40 km in till Boden; hade förutsatt mig att räkna vindfällen på bägge sidor av vägen så långt jag kunde se; Resultat endast EN GRAN hade fallit. Frötallar stod kvar Färska första gallringar av tallbestånd inga fallna träd. Men mitt gårdstun och vägen ut till postlådan var full av bortpiskade klena björkgrenstoppar ej grövre än material till kvastar.
Senast redigerad av rokon ons 07 jan 2026, 21:45, redigerad totalt 1 gång.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
tor 08 jan 2026, 08:43#903333Här i Mora har vi nog nånstans mellan 70 o 80 cm o det spås komma ytterligare ett par dec. under dagen. Man ser inte annan trafik i rondeller eller vägkorsningar p.g.a. plogkanternas höjd. O då kör jag en Chrysler Grand Voy. På nyheterna nämns ju inte ens vårt läge o vad som väntas.
Vägarna blir bara smalare o smalare ju mer dom plogar, för det går inte att få bort snön tillräckligt långt.
Vägarna blir bara smalare o smalare ju mer dom plogar, för det går inte att få bort snön tillräckligt långt.
ons 04 feb 2026, 17:17#905846Inte fullt så illa
Senaste natten -29 och -28 på morgonen. Då hade prognosen varit -23 som lägst, nu säger SMHI-prognos -26 så då hamnar vi nog en bit under -30 kommande natt.
klart.se och yr.no är som vanligt mycket mer försiktiga när det gäller att spå låga temperaturer vintertid.
Befinner mig i östra Medelpad, ca 1km från öppet vatten där Indalsälven rinner in i Bottenhavet.
Inte bra, efter stormen Johannes borde jag och skogsgrannar varit ute nu i skogen och röjt upp, det ligger på is.
Rättare sagt, stammarna är täckta av 3-4 dm fastfrusen snö.
hfab skrev:Det var ner på 30,3 och vände. Nu är det bara 29.
Verkar som det blir en äkta norrländsk kojdag.
Senaste natten -29 och -28 på morgonen. Då hade prognosen varit -23 som lägst, nu säger SMHI-prognos -26 så då hamnar vi nog en bit under -30 kommande natt.
klart.se och yr.no är som vanligt mycket mer försiktiga när det gäller att spå låga temperaturer vintertid.
Befinner mig i östra Medelpad, ca 1km från öppet vatten där Indalsälven rinner in i Bottenhavet.
Inte bra, efter stormen Johannes borde jag och skogsgrannar varit ute nu i skogen och röjt upp, det ligger på is.
Rättare sagt, stammarna är täckta av 3-4 dm fastfrusen snö.
ons 04 feb 2026, 18:14#905849En lite udda vinterrapport.
Nog inte mer än 6-8 minus nen eländigt halt på skogsbilvägarna.
Här halkade de till i eftermiddag.
Assistansenkåren fick assistera.
De syns inte men de är 1.5 meter ner till bäcken å de va dit bakhjulen på trailern ville.
Dessutom,, den som är observant ser att stora stenar inte alltid är av ondo.
Kranen på skördaren läggs ju alltid i färdriktningen å maskinen backas upp på trailern.
Innebär i detta fall att kranen ska snurras åt de hållet som de lutade för å få den åt motsatt riktning till att balansera över ekipaget åt rätt håll.
Vågade vi INTE så därför blev de asistance.
Inte alltid flyttarna blir så billiga även om man har eget ekipage.
Fy va ruggigt de är ute nu.
Nog inte mer än 6-8 minus nen eländigt halt på skogsbilvägarna.
Här halkade de till i eftermiddag.
Assistansenkåren fick assistera.
De syns inte men de är 1.5 meter ner till bäcken å de va dit bakhjulen på trailern ville.
Dessutom,, den som är observant ser att stora stenar inte alltid är av ondo.
Kranen på skördaren läggs ju alltid i färdriktningen å maskinen backas upp på trailern.
Innebär i detta fall att kranen ska snurras åt de hållet som de lutade för å få den åt motsatt riktning till att balansera över ekipaget åt rätt håll.
Vågade vi INTE så därför blev de asistance.
Inte alltid flyttarna blir så billiga även om man har eget ekipage.
Fy va ruggigt de är ute nu.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).