Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14587 inlägg 3841779 visningar 225 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Elis76  
jannee skrev:Nu är sista lasset av 2:a skörden på skullen.
Ej heller inget regn denna omgång.
I mängd ca 80 % av 1:a skörden
Har nog ALDRIG haft så mycket hö under tak så långt tillbaka som jag minns - inte ens morfar hade någonsin så mycket hö inne.
När det gäller växtlighet har väl aldrig något år varit lika gynnsamt som just 2024 - finns absolut INGET att klaga på. 😀 👍

lite off.
Jag är nog lite orättvis mot morfar, han hade alltid säd på några skiften, vilket jag inta har.

Har Du dubbla fläktar i skulltorken?

Elmia

jannee  
#851725 Jag har hö på två ställen, ett större la/loge med en fläkt och där lägger jag 1:a skörden, på skullen en fläkt och där 2:a skörden.
Min morfar gjorde misstaget med att lägga en 2:a skörd ÖVER 1:a skörden, blev inte alls bra.
Mycket hö blev då mögligt.
Fördelen med fläkten på skullen är att man även kan köra den när det regnar, drar in luft från logen och den är då ändå ganska torr.

Amatörhuggare 62  
#851735 [quote="gnisten83"]

Tydligen sånt som kan hända, gjorde de på farsan för 35-40år sen men han sökte inte i tid eller fanns inte möjligheten att fixa då men han blev blind på de ögat.
Så pass upp folk, om de blir som en mörk gardin i delar av ögat, kolla upp de direkt på en ögonmottagning för de är tydligen brådis då ,ja du har alldeles rätt, är bråttom. För näthinnan får inte tappa blodtillförseln, å rulla ihop sig. Varit ute för liknande sak, men ruptur i näthinnan,
Krya på dig.

Ps de gör starroperation med linsbyte samtidigt när de ändå är o gräver i ögat 😉[/quote]

Användarvisningsbild

Elis76  
jannee skrev:Jag har hö på två ställen, ett större la/loge med en fläkt och där lägger jag 1:a skörden, på skullen en fläkt och där 2:a skörden.
Min morfar gjorde misstaget med att lägga en 2:a skörd ÖVER 1:a skörden, blev inte alls bra.
Mycket hö blev då mögligt.
Fördelen med fläkten på skullen är att man även kan köra den när det regnar, drar in luft från logen och den är då ändå ganska torr.

@jannee

Hur var det nu - visst har Du ett antal köttdjur som skall mumsa på höet i vinter som nu ligger på skulltorken?

jannee  
#851745 Med kalvar är det nu 42 djur.
Har varit mening att jag skulle lägga av, men eftersom INGEN vill nyttja åkermarken startade jag upp med några köttdjur för några år sedan.
Utrymme fans eftersom ladugården tidigare härbärgerade 20 mjölkkor + kvigor och kalvar.
MEN
Nu får dock vår son också vara med om att dra lasset, själv är man inte lika flyhänt längre.
Hade inte han varit intresserad av att hålla landskapet öppet hade jag nog lagt av tidigare.
Dessutom gillar barnbarnen att rida.
Gäller m.a.o. att tillfredsställa allas behov så att någon vill stanna kvar bosätta sig på vischan för att överta alltihop.

Användarvisningsbild

Elis76  
#851747 42 djur är inte att förakta. Hyfsat mycket att ansvara för. 👍 👍

jannee  
#851753 När man är uppfödd på en gård med djurhållning reflekterar man inte över antalet.
ALLT är så naturligt och självklart, blir betydligt värre för vår son eftersom vi var utan djur under hans uppväxt.
En ann har det så att säga i generna.
Nu sköter frugan det administrativa och det verkar vara mer jobb med detta än ta hand om djuren.
Kalvningarna är det värsta, en del behöver hjälp medans andra sköter det "enkelt" själv.
Man måste kunna vända en kalv i livmodern annars ska man inga djur ha !

hfab  

Dagens prestation blev att ta sig genom detta utan haveri.

hfab  

Ja, jag har för lite att göra ibland....

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:När man är uppfödd på en gård med djurhållning reflekterar man inte över antalet.
ALLT är så naturligt och självklart, blir betydligt värre för vår son eftersom vi var utan djur under hans uppväxt.
En ann har det så att säga i generna.
Nu sköter frugan det administrativa och det verkar vara mer jobb med detta än ta hand om djuren.
Kalvningarna är det värsta, en del behöver hjälp medans andra sköter det "enkelt" själv.
Man måste kunna vända en kalv i livmodern annars ska man inga djur ha !

Kva slags dyr er dette? NRF (norsk rødt fe) brukte kalva av seg sjølv, men ikkje alltid då.

hfab  
#859923 Blivande vändplan.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#860149 En caaaab..🤣

Användarvisningsbild

JensSkoog  
anersimyra skrev:En caaaab..🤣
1730470217_img_6092.jpeg

🤣 🤣 🤣
Var det du som fällde trädet, @anersimyra, eller lämnade du jobbet till vinden?

alias  
1730470217_img_6092.jpeg

Var det där fonetisk avskrift av en skåning som försöker säga:
"-Ett kap."? 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
1730470217_img_6092.jpeg

🤣 🤣 🤣
Var det du som fällde trädet, @anersimyra, eller lämnade du jobbet till vinden?

Det var vinden och när vi kom dit möttes vi av ett hysteriskt fruntimmer som skulle stämma allt från kommunen, den egna styrelsen i bostadsrättsföreningen, den tidigare markägaren och vinden skulle säkert stämmas om så vore möjligt..🤣🤣

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).