Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14575 inlägg 3776098 visningar 224 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#835769
HannuRöj skrev:
1709752705_20240306_125131.jpg

Men prestation verkligen var detta. Mina arm- och handled har blivit för gammla att bära 50 kubikaren.
😮 Får se nu..

Välkommen i klubben, @HannuRöj 🤣
Dom hävdar att 50 kubikrane har blivit mycket lättare med åren, men mina armar, rygg och axlar
säger tvärt om. Nu griper jag MS201 alla dar när den duger och det inte är för grovt. 🤩
Edit: berättade tidigare att jag hade pensionerat min MS201, men i januari blev
det en ny eftersom dom bjöd på den för "bara 7.500" på Skog och veddag
på Felleskjøpet här i Norge.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vildmark  
#835770 Röjt skog åt kund idag. Försenad röjning och ett blandat bestånd. Mycket björk.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#835773
JensSkoog skrev:
HannuRöj skrev:
1709752705_20240306_125131.jpg

Men prestation verkligen var detta. Mina arm- och handled har blivit för gammla att bära 50 kubikaren.
😮 Får se nu..

Välkommen i klubben, @HannuRöj 🤣
Dom hävdar att 50 kubikrane har blivit mycket lättare med åren, men mina armar, rygg och axlar
säger tvärt om. Nu griper jag MS201 alla dar när den duger och det inte är för grovt. 🤩
Edit: berättade tidigare att jag hade pensionerat min MS201, men i januari blev
det en ny eftersom dom bjöd på den för "bara 7.500" på Skog och veddag
på Felleskjøpet här i Norge.

Var det inte din 200 som du pensionerat?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#835787 2008 köpte jag en jonsered 2159. Då frågade min kollega på jobbet varför jag inte köpte en stihl 200. Jag minns att jag redogjorde för att honom att vikten inte spelade någon roll för mig.
Nu råkade jonsereden ge mig en massa problem. En vacker marsdag sågade jag en halv tank då den stannade och sedan var det helt omöjligt. Blev så förbannad att jag slängde den på pickisen och körde rakt till ÅF i skogskläder. Lämnade den på disken och sade den här gången ringer ni när den verkligen är i skick. Sen åkte jag till stihlhandlaren och köpte en 200. Den fick gå på tomgång på flaket medan jag körde till skogs.
Nu börjar även stihlen vara lite trött men den har tjänat mig väl. Tunga jonsereden går ännu riktigt bra men den körs ju väldigt lite (jäkligt tung).

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#835788
JensSkoog skrev:
HannuRöj skrev:
1709752705_20240306_125131.jpg

Men prestation verkligen var detta. Mina arm- och handled har blivit för gammla att bära 50 kubikaren.
😮 Får se nu..

Välkommen i klubben, @HannuRöj 🤣
Dom hävdar att 50 kubikrane har blivit mycket lättare med åren, men mina armar, rygg och axlar
säger tvärt om. Nu griper jag MS201 alla dar när den duger och det inte är för grovt. 🤩
Edit: berättade tidigare att jag hade pensionerat min MS201, men i januari blev
det en ny eftersom dom bjöd på den för "bara 7.500" på Skog och veddag
på Felleskjøpet här i Norge.

🤣 Jag har hört den klubben redan länge.
Ja, det som går inte fälla med 201n är övergrovt!! 🌳 🌳

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#835789
Williamm skrev:Var det inte din 200 som du pensionerat?

Det stämmer, @Williamm 😀
Du är kvick i huvudet! Det är en annan sak
som jämnlig försämras med åldern också 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#835791
HannuRöj skrev: 🤣 Jag har hört den klubben redan länge.
Ja, det som går inte fälla med 201n är övergrovt!! 🌳 🌳

Hyggesgrannen som är lite över 80, hugger allt med sin MS194.
Det tar lite extra tid, men han orkar med när sågen är lätt, och senn ropar
han på mig när det ska fällas träd som närmar sig 35 cm i dia. 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#835848 Min svärfar fyller nu i måndag 88. Han fäller med Jonsered 2245 och kvistar med yxa. 💪
En liten timmervälta blir det varje år, och ved sa han har till 6-7 års behov. Ingen småmängd med tanke på energieffektivitetet på huset.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#835906
machonisti skrev:2008 köpte jag en jonsered 2159. Då frågade min kollega på jobbet varför jag inte köpte en stihl 200. Jag minns att jag redogjorde för att honom att vikten inte spelade någon roll för mig.
Nu råkade jonsereden ge mig en massa problem. En vacker marsdag sågade jag en halv tank då den stannade och sedan var det helt omöjligt. Blev så förbannad att jag slängde den på pickisen och körde rakt till ÅF i skogskläder. Lämnade den på disken och sade den här gången ringer ni när den verkligen är i skick. Sen åkte jag till stihlhandlaren och köpte en 200. Den fick gå på tomgång på flaket medan jag körde till skogs.
Nu börjar även stihlen vara lite trött men den har tjänat mig väl. Tunga jonsereden går ännu riktigt bra men den körs ju väldigt lite (jäkligt tung).

En 2159:a är väl kanon på vedbacken? Motsvarighegen till Husqvarna 359? Fast vad heter motsvarande Jonsered för husqvarna 357? Hmm

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#835911
Hema skrev:
machonisti skrev:2008 köpte jag en jonsered 2159. Då frågade min kollega på jobbet varför jag inte köpte en stihl 200. Jag minns att jag redogjorde för att honom att vikten inte spelade någon roll för mig.
Nu råkade jonsereden ge mig en massa problem. En vacker marsdag sågade jag en halv tank då den stannade och sedan var det helt omöjligt. Blev så förbannad att jag slängde den på pickisen och körde rakt till ÅF i skogskläder. Lämnade den på disken och sade den här gången ringer ni när den verkligen är i skick. Sen åkte jag till stihlhandlaren och köpte en 200. Den fick gå på tomgång på flaket medan jag körde till skogs.
Nu börjar även stihlen vara lite trött men den har tjänat mig väl. Tunga jonsereden går ännu riktigt bra men den körs ju väldigt lite (jäkligt tung).

En 2159:a är väl kanon på vedbacken? Motsvarighegen till Husqvarna 359? Fast vad heter motsvarande Jonsered för husqvarna 357? Hmm

2156.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#835923 Jovisst Jonsered 2159 är en bra vedbackesåg!
Speciellt nu då den går som den skall.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vildmark  
#836373 Röjt ett nytt område idag. Här var det rikligt med tall, dessvärre hade de grövre tallarna de mesta skadorna i form av sprötkvistar. Beståndet blev riktigt snyggt efter röjsågen gått fram.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

hfab  
#839730

Sotat och bytt tändsäkring.
Det skitigaste jag gjort på länge!
Men det var värt det.
Fram till alldeles nyss har jag trott att det är en myt att Kabola ska brinna med blå låga.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vildmark  
#839814 Röjt ett lärk och björkbestånd idag...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

har  
#842231
Tung snö idag, lagt sig lite över 20kv ledning.... R

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).