Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14587 inlägg 3844868 visningar 225 följer Svara, dela mm...   

Re: Dagens prestation

hfab  
#821382 I dag har jag lyckats byta termostater på en chevrolet 6.5 diesel.
Tack gode gud och alla andra inblandade för plockmagneter.
Om jag vetat i förväg hur trångt allt var, skulle jag ha köpt en overall istället.
Men nu är termostaterna på plats och värmen bra.

Elmia
Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:Hör börjat övningsköra..
Bilagan $matches[2] finns inte längre

Nu börjar det gå ganska så bra tycker jag. En van förare ska behöva ca 1t 15min per lass där vi kör, jag behöver ca 1t, 50min
I band tar jag för stor grip som jag tappar på lasset så jag får pyssla en stund.
Lyckas få fulla lass nu.

Sedan är bromslänken lite sliten.
Senast redigerad av Williamm tis 12 dec 2023, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Amatörhuggare 62  
#821763 Ta lite mindre, så blir det lättare. En krancykel till går fortare, än plocka åt alla möjliga håll.
Som det är kommer det en bit, och träffar ventilpaket, lampor eller dylikt.
Lycka till, med Skotningen, övning ger färdighet.
Och i skogen, blir man aldrig fullärd, så stressa inte om det krånglar lite i början.
Det kommer gå bättre och bättre.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
Williamm skrev:
$matches[2]

Nu börjar det gå ganska så bra tycker jag. En van förare ska behöva ca 1t 15min per lass där vi kör, jag behöver ca 1t, 50min
I band tar jag för stor grip som jag tappar på lasset så jag får pyssla en stund.
1702401309_img_1896.jpg
1702401309_img_1898.jpg

https://www.youtube.com/@skogsforummemb ... 009/videos

Det verkar vara mer än bromslänken som är kass där. Hela utskjutet glappar nått in i helvete oxå.
Men som tidigare skrev. Ta mindre gripar och få in ett flyt i körningen, farten kommer med tiden.

Användarvisningsbild

Williamm  
skogsjan695xl skrev:
Williamm skrev:
$matches[2]

1702401309_img_1896.jpg
1702401309_img_1898.jpg

https://www.youtube.com/@skogsforummemb ... 009/videos

Det verkar vara mer än bromslänken som är kass där. Hela utskjutet glappar nått in i helvete oxå.
Men som tidigare skrev. Ta mindre gripar och få in ett flyt i körningen, farten kommer med tiden.

Ja, finns bättre beg länk och rotator som ska på.
Sedan har vi cylindern till vinklingen av kranfoten som glappar mycket också.
Sedan kanske det märks att utskjutet glappar också.

Flytet börjar komma så smått märker jag.

Användarvisningsbild

Williamm  
#821787 Jag känner en skotarförare som har en oglappig maskin. Så jag ska testa och köra lite med den och se om jag kan få lite tips, jag ska också få några cd-skivor med fil om hur man blir effektivare.

Jag tänker inte bli professionell skotarförare för jag är ju huggare. Men det är bra att kunna någorlunda bra ändå.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#821808 Som skogsjan694xl redan nämde, det är utskutet som största fel, och det gör även griprörelsen glappig. Saknas kanske en av glidlagern? (eller vad de nu heter..)

Spel mellan bromskiva och rotator är helt ok.

😀 Ställ bromsen nästan av. Blir mycket smidigare rörelsen, och lungnare glappning.

Användarvisningsbild

Williamm  
HannuRöj skrev:Som skogsjan694xl redan nämde, det är utskutet som största fel, och det gör även griprörelsen glappig. Saknas kanske en av glidlagern? (eller vad de nu heter..)

Spel mellan bromskiva och rotator är helt ok.

😀 Ställ bromsen nästan av. Blir mycket smidigare rörelsen, och lungnare glappning.

Kollade i morse, fattas ett glidlager. Har skrivit upp det på listan.
Bromsningen är obefintlig, och den är glappig för att vara obromsad enligt ägaren.
Men jag har börjat bli lite mjukare på spakarna och fattat hur man läger virket rätt så i dag gick det mycket bättre.
I morgon blir det massaved...

Amatörhuggare 62  
#821903 Fortsatt fälla frötall.
Och en kompis hjälpt mig, skönt å slippa, vara själv. Och 1470 n hörs på grannens

Användarvisningsbild

Williamm  
Amatörhuggare 62 skrev:Fortsatt fälla frötall.
Och en kompis hjälpt mig, skönt å slippa, vara själv. Och 1470 n hörs på grannens

Synd att det är en massa vatten i vägen, annars hade jag gärna kommit också..

Amatörhuggare 62  
#821910 I morgon för kallt, då knäcks plantorna, får vänta nån dag. Ska bli mildare igen.
Tycker det räcker med luftdraget, om man fäller när det är tjäle i plantan.

alias  
Williamm skrev:

Synd att det är en massa vatten i vägen, annars hade jag gärna kommit också..

Å jag som trodde att ni öbor fick åka båt till fastlandet ibland, men ni kanske är hänvisade till att simma numera? 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  

@Amatörhuggare 62 . . . . Finemang. Vad har Du för brösthöjdsdiameter och längd på frötallarna och hur gamla är de? 👍 🌲

Kul att se skapliga tallar.

Amatörhuggare 62  
#821924 Har inte klavat, brösthöjden. Men roat mig å mäta stubbar ibland, å dom ligger på 65 till 80 cm. Å längden 22 till 25 meter , för å va tall ovanligt långa. Men det beror antagligen på, att många växt i en nordslänt, och velat upp te sola. Å dom andra , nerom ett berg. Enligt plan 90 år.

alias  
#822545 Gårdagen blev lite av en allt-i-allodag.

Började med att kvista upp fyra av grannens träd som lagt sig över gränsen och in med stammarna i min plantering och med kronorna delvis i ett krondike och delvis i röjningen på andra sidan diket:

Tog sedan och toppade ner och stubbehandlade några granar av massavedsdimensioner i ett område som jag röjde tidigare i år.

Kapade sedan väck lite sälggrenar som hängde ut över en mindre frekvent använd del av skogsbilvägen, samt jämnade ut lite rylor efter hyvlingen på en annan del av vägen.

MVH
Alias

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).