Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4074 inlägg 637143 visningar 117 följer Svara, dela mm...  

Re: En skogsbondes vardag

tallen100  
#390825Det där var intressant, fina bilder :smile:

isteskog  
#391887Tittade till utskiftet idag. Hittade som vanligt några vindfällen och torrgranar. Men en plantering med conniflexplantor som jag gjorde ifjol gladde mig!

TS

isteskog  
#392096Tog med lillgrabben på en skogsdag i Skogsstyrelsens regi. Tipsrunda+ olika stationer under tipsslingan. Drönare, Mina sidor, olika kulturstöd man kan söka och info om utbildningar var på de olika stationerna. Barnen hade också en tipsrunda. De kunde även få rida på ponny och gå på lina. Korv och fika bjöds det på.
En lagom skogsdag i ett vackert väder :smile:

TS

uffejohan  
#392147Låter ju trevligt, fint sätt att föra tradition och kunskap vidare till nästa generation. Lite avis på dej att kunna ta med "lillgrabben" så smidigt, jag har mina smågrabbar på långt håll så det blir bara skogsliv mellan generationerna på sommarloven....
Förresten, är inte skogen lite tät i bakgrunden? Om inte bilden ljuger borde Skogsstyrelsen beordra gallring.....

isteskog  
#392154Jodu, UffeJohan! Skogsdagen var på Skogsstyrelsens egen fastighet ...... :grin: De har gjort olika gallringsytor på en slinga, så man kan jämföra hög och låggallring. Även en ogallrad yta finns som (avskräckande) exempel :shock:
Har börjat få med lillgrabben lite till skogen. Men stannar jag och pratar skog med någon då tröttnar han .... :???: :lol:

TS

isteskog  
#392206Var upp till bäverdammen igår kväll. Tog med båda grabbarna så att de också skulle få se den. Korvgrillning underlättade vistelsen däruppe! :wink:

TS

Blivande snickare  
#392207Vinterveden färdigt syrfälld ser jag! ;)

isteskog  
#392209Antar att de som fällt har anspråk på veden ........ :lol:

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
isteskog skrev:Antar att de som fällt har anspråk på veden ........ :lol:

Du får det som är kvar när dom har kvistat och barkat :lol:
Men, det blir inte snyggt när bäveren går på med allt han har :cry:

isteskog  
#392471Liten frötallsavverkning stod på dagens agenda. Hade 12 frötallar på ett litet "stormhygge". Hade planterat inunder och föryngringen var säkrad, så då åkte alla utom i backen. Brukar spara något träd på varje hygge.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#392474Småländsk höjd på stubben :grin: Nä, allvarligt talat så är höga stubbar ett otyg.

isteskog  
#392475Räcker med de höga stubbarna som blev när skördaren avverkade granen på samma ställe .... :roll:

TS

isteskog  
#392611Tur att man har närma till ett skifte så man kan åka och röja en tank när det blir någon timme över! :smile:

TS

Blivande snickare  
#392612Välanvänd klinga. Vad använder du för mall? :)

isteskog  
#392618Använder denna filmall.

TS
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).