Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14626 inlägg 3867279 visningar 225 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#63439 Mkt snyggt blir det, roligt med bilder!

Elmia
Användarvisningsbild

Pidden  
#63445 Blir ju oerhört snyggt! Kul att se att någon tar tag i såna här grejer och fixar till det! :)

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Så här såg det ut när jag var och jobbade i Torneträsk idag med röjning av banvall.
Härlig miljö, perfekt väder, känns som semester.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#63588 Mycket imponerande hus!

Användarvisningsbild

#64431 Dagens prestation, tja vi får väl börja med torsdagens prestation som var att fälla björk med motorsåg i 14 timmar!
Jag var helt slut efter det, man är ju inte van så tungt arbete, sågen var uppdragsgivarens Hva 450 X-torq, Mkt fin.
Dagens var mer i min smak, först gjorde jag iordning tippvagnen som inte använts på nåt år, bytte hjul från
gödselvagnen så det blev mer bredd och höjd på dem.
Sedan kopplade jag den efter NH L85 och ställde vid gårdsinfarten där jag fyllde den med jordmassor som
jag skottade från andra sidan byvägen där jag ämnar anlägga en parkeringsplats för diverse maskiner.
Jag körde 4 överfulla lass med prima matjord och la på hög för framtida behov.
Nu är det bara att sas köra på grus och jämna till så har jag en kanonfin parkeringsplats.
L85 gjorde ett fint jobb och hade bra tryck i hydraulen, jag hittade dessutom en funktion som omnämns
lite diffust i manualen, nämligen att hydrauluttag nr 3 har flytläge, det framgick inte riktigt men nu är det
prövat och det var trevligt.
Jag provkörde även PTOn första gången nu när jag hade fram gödselvagnen, det gick bra och nu har jag
konstaterat att det funkar som det ska, det är 3 växlar 540-540E-1000 samt drivhjulsberoende/oberoende
Det gör ju att jag funderar på om man skulle skaffa en hydraulmotor att montera på PTOn för hydrostatdrift
när man sen har skogsvagnen efter.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#64436 Mja, skulle jag kört såg i 14 timmar så hade dom fått frakta bort mig som riskavfall sen.

Vi väntar nu förstås på bilder på parkeringsplatsen när gruset kommit dit, och gärna nån på tippvagnen med.

Användarvisningsbild

#64677 Lyckligt nog kunde dagens björkfällning skjutas upp pga extrem värme så det blev hemjobb idag, iofs lika varmt
men betydligt rimligare tempo, jag har kört bort 4 fullsmockade tippvagnar jord och jämnat till inför gruskörningen.

Jag gillar innerbackspeglar och nu satte jag dit en konvex anti-döda-vinkel spegel mha självhäftande baksida
rakt i framrutan framför avgasröret så det skymdes inte något framåt när man sitter rakt på förarplatsen.
Den hjälper rätt så bra, man får en helhetsbild bakom traktorn så man ser iaf lysen osv enkelt och på det sättet kan
jag ha ordinarie innerbackspegel nedställd så man ser så tätt bakom som möjligt.
De yttre är åxå nedställda rätt så mkt för närsikt.
Extrabackspegel mitt för avgasröret

TS
Användarvisningsbild

#65383 Idag började jag avtäcka grustaget litegrann och körde ett lass jordbemängd grus
utefter vägen, några lass till så är det personbilsstandard på vägen, sen blir det att köra grus på rikt.
Jag måste ta en promenad med stamkvistsågen längs vägen åxå för det skrapar lite för ofta mot speglarna.
En incident tog dock ner humöret, jag knäckte skärstålet på jordskopan mot en för grov stubbe, nåja svetsas imon.
Tippsläpet har sett sina bästa dagar men förhoppningsvis håller det för årets gruskörning så kanske man ids
fixa upp den under vintern. Det blir nog en sänkning av vagnen över axeln, avkortning av draget och nya förhöjningslämmar
av stakettyp lämpliga för vedtrp. En översyn av tipptubens bottentätning är dock det mest akuta.
Jag var tdigare på dan och höll i en Stihl MS 200, min nya drömsåg, jag ska nog försöka kränga min Hva 350 & 353
och sedan köpa en MS 200, då har jag en bra variation på sågarna; MS 260, MS 170 & MS 200.
MS 170 lär få åka med på atvn eller skotern eller traktorn beroende på säsong så man alltid har en såg med sig.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#65387 Du tänker hålla Stihlen rakt igenom alltså.

Användarvisningsbild

totte skrev:Du tänker hålla Stihlen rakt igenom alltså.

Jodå, jag har läst lite broschyrer och sett att Stihl verkar vara billigare, lättare och starkare
än Hva på de flesta för mig intressanta modellerna, plus att de har snäpplock till bensin och kedjeolja
och det har jag börjat mer och mer uppskatta. Min MS 170 är sista Stihlsågen med skruvlock.
Givetvis kan man ju tänka sig nån Makita/Sachs Dolmar eller nån annan avvikare men just nu gäller Stihl.
Vilken fin avatar du har nu Totte, kul med hemgjorda avatarer.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#65404 Håller med om din värdering av Stihlsågarna, det är betydligt mer prisvärde i dom än Husky/Jonsered nuförtiden, och det som sägs här och på andra tyder ju på bra hållbarhet också. Makita/Dolmar lider för närvarande av för stor osäkerhet i service o försäljningsorganisationen, må hoppas dom får ordning på det. Sen är dom väl inte så framstående på mindre sågar just nu tror jag.

Jo, tack, det är trevligt när det rör sig lite, gillar din dansande traktor, som jag funderade på hur du fått plats med, tills jag kollade adressen på den. Var rätt joxigt att krympa ihop en animerad såg till 6 kb filstorlek, men det gick.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65405 Är du nöjd med ATV-klipparen fortfarande?

/Nisse

Användarvisningsbild

#65441 Jodå den funkar fint det lilla jag kört men efter ett myrslåtterexperiment tog den ett par remmar igen
beroende på att den sjönk så djupt så den blev överbelastad, inte maskinens fel.

TS
Användarvisningsbild

#65542 Tog en bild innan jag tippade första gruslasset på nya parkeringsplatsen.

Det gick dock dåligt för ena släpdäcket som gav sig med en knall på andra lasset,
jag fick tippa lasset på skogsvägen och släta ut det så gott det gick, lite surprise vägförbättring.
På måndag ska jag nog hämta ett nytt 14.0-16 däck i Luleå-trakten, nån som har tips på beg/billiga däck?

TS
Användarvisningsbild

#65560 Gårdagens prestation var att röja lite sly på bruksområdet i Masugnsbyn, jag fick med mig yngste sonen
som fick premiärköra röjsåg och jag gick runt lite med motorsåg.

Sonen övningskörde lite med traktor och vagn i förrgår när vi stamkvistade lite efter Bolagsvägen
som jag hämtar grus efter, det blev jättefint och nu slipper man oroa sig för backspeglarna.
Det var ett bra upplägg, han fick flytta fram ekipaget bitvis och stamkvista däremellan så varierades jobbet lite.

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).